8. Az iskolai élet szervezése


   A fejezet elkészítésekor abból indultunk ki, hogy a  fela-
datgyűjteményt elsősorban iskolák fogják használni. Ellentét-
ben a legtöbb fejezettel, itt zömében olyan  feladatokat  ta-
lálnak, amelyek nem annyira a  számítástechnika  oktatásához,
inkább alkalmazásához igyekszenek ötleteket adni.  Megpróbál-
tuk összegyűjteni valamennyi, az iskolai  élettel  összefüggő
területről azokat a problémákat, amelyek számítógépes  megol-
dása célszerű, tanulságos vagy jelentős munkát takarít meg.
   Felhívnánk a számítástechnikát tanító  tanárok  figyelmét,
hogy ezek között a feladatok között több olyat találnak, ame-
lyek segítséget nyújthatnak meggyőzni a hozzá nem  értőket  a
számítógépek hasznosságáról és fontosságáról. Ilyenek például
- amelyek már sikeresen működnek néhány iskolában -  a  8.13,
8.14, 8.15, 8.36 feladatok. Néhány az érintett témák közül:

     - órarend-készítés támogatása,
     - helyettesítések,
     - bérek, jutalmak,
     - szociometria,
     - iskolai versenyek,
     - személyi nyilvántartás,
     - leltárok,
     - statisztikák.

   A megjegyzésekben elsősorban  a  feladatokkal  kapcsolatos
elvárásokra tettünk néhány utalást.
   Még egy általános megjegyzés a feladatokban szereplő nyil-
vántartás készítésekkel kapcsolatosan: Minden 'élesben' hasz-
nálható nyilvántartó rendszer legalább három (de inkább  4-5)
részprogramból áll. Az  egyik,  amivel  létrehozunk,  illetve
feltöltünk egy adatbázist, egy, amivel karbantartjuk, és egy,
amivel különböző kereséseket végezhetünk benne.
   Minden olyan feladatnál, amelyben valamilyen nyilvántartás
létrehozásáról van szó, tartsuk szem előtt ezeket a megoldan-
dó feladatokat!
   Ne feledkezzünk meg továbbá a barátságos, egyértelmű  kép-
ernyőtervezésről, valamint az adatok biztonságos tárolásáról,
az adatmentés fontosságáról sem!