8. Az iskolai élet szervezése A fejezet elkészítésekor abból indultunk ki, hogy a fela- datgyűjteményt elsősorban iskolák fogják használni. Ellentét- ben a legtöbb fejezettel, itt zömében olyan feladatokat ta- lálnak, amelyek nem annyira a számítástechnika oktatásához, inkább alkalmazásához igyekszenek ötleteket adni. Megpróbál- tuk összegyűjteni valamennyi, az iskolai élettel összefüggő területről azokat a problémákat, amelyek számítógépes megol- dása célszerű, tanulságos vagy jelentős munkát takarít meg. Felhívnánk a számítástechnikát tanító tanárok figyelmét, hogy ezek között a feladatok között több olyat találnak, ame- lyek segítséget nyújthatnak meggyőzni a hozzá nem értőket a számítógépek hasznosságáról és fontosságáról. Ilyenek például - amelyek már sikeresen működnek néhány iskolában - a 8.13, 8.14, 8.15, 8.36 feladatok. Néhány az érintett témák közül: - órarend-készítés támogatása, - helyettesítések, - bérek, jutalmak, - szociometria, - iskolai versenyek, - személyi nyilvántartás, - leltárok, - statisztikák. A megjegyzésekben elsősorban a feladatokkal kapcsolatos elvárásokra tettünk néhány utalást. Még egy általános megjegyzés a feladatokban szereplő nyil- vántartás készítésekkel kapcsolatosan: Minden 'élesben' hasz- nálható nyilvántartó rendszer legalább három (de inkább 4-5) részprogramból áll. Az egyik, amivel létrehozunk, illetve feltöltünk egy adatbázist, egy, amivel karbantartjuk, és egy, amivel különböző kereséseket végezhetünk benne. Minden olyan feladatnál, amelyben valamilyen nyilvántartás létrehozásáról van szó, tartsuk szem előtt ezeket a megoldan- dó feladatokat! Ne feledkezzünk meg továbbá a barátságos, egyértelmű kép- ernyőtervezésről, valamint az adatok biztonságos tárolásáról, az adatmentés fontosságáról sem!