1.1 Készítsünk algoritmust a fogmosásra! Most eláruljuk miként képzeljük el a megoldást, hogy mintául szolgáljon a továbbiakhoz: Fogmosás: Vizezd meg a fogkefét; Tégy rá fogkrémet; Íblítsd ki a szád; Dörzsöld a fogadat 2 percig; Íblítsd ki a szád Vége. 1.2 Az előbbi 'fogas kérdésnél' maradva: írjunk algoritmust a foghézásra 1. az orvos szemszögéből, 2. a páciens szemszögéből! 1.3 Írjunk algoritmust mosógéppel való mosásra! 1.4 Adjuk meg az utcai telefonkészülék használatának algoritmu- sát! 1.5 Adjuk meg kedvenc ételünk elkészítésének algoritmusát! 1.6 Írjunk algoritmust a 1. hajmosásra, 2. mosásra, 3. mosogatasra, 4. kézmosásra! 1.7 Írjunk algoritmust az 1. észómedencében való hosszabb észásra, 2. kukoricakapálásra, 3. borsóvetésre (nem falra!), 4. sál kötésére! 1.8 Írjunk algoritmust 1. könyv vagy folyóirat olvasására, 2. hanglemezek hallgatására, 3. levélírásra! 1.9 Fáradtan megyünk haza. Írjunk algoritmust arra, ahogyan a TV műsorajánlatából kiválasztjuk a nekünk tetszőt (ha van)! 1.10 Adjuk meg egy italautomata működésének algoritmusát! 1.11 Adjuk meg egy munkanapunk algoritmusát! 1.12 Készítsük el a szódavíz készítésének algoritmusát! 1.13 Adjuk meg egy zenegép működtetésének algoritmusát! 1.14 Próbáljuk algoritmizálni a metróvezető tevékenységét állomás- ra érkezéstől indulásig! 1.15 Írjuk meg egy közlekedési csomópont forgalomirányító lámpája működési algoritmusát! Próbáljunk többféle csomópontra is megoldást készíteni! 1.16 Készítsünk algoritmust családi ház építésére! 1.17 Készítsünk algoritmust családi házakból álló utca építésére! 1.18 Készítsünk algoritmust falu építésére! 1.19 Írjunk algoritmust a szobafestésre! (Egyfajta festékünkvan.) 1.20 Készítsünk algoritmust a szobafestéshez égy, hogy az egyes falak különböző színűek lehessenek! 1.21 Készítsünk algoritmust egy lakás kifestésére! 1.22 Írjuk le a vonatjegyárusító automata működési algoritmusát! 1.23 Készítsünk algoritmust egy programozási feladat megoldására! 1.24 Sétáltassuk végig az iskola folyósóján a robotot! 1.25 Sétáltassuk a robotot ide-oda az iskola folyósóján! 1.26 Sétáltassuk a robotunkat fel-le égy, hogy minden fordulónál mondjuk meg neki, kell-e még sétálnia! 1.27 Írjuk meg a táblatörlő robot algoritmusát! 1.28 Tanítsuk meg a táblafestő robotot festékszóró pisztollyal dolgozni! 1.29 Mutassuk be az iskola tanárait a robotnak! A robotot vezessük végig a tanárok előtt, s jegyezze fel mindegyik tanár képét! 1.30 A robot, sétája közben tanárral találkozva köszönjön udvaria- san! 1.31 * Kerestessünk meg a robottal egy adott embert, annak fényképe alapján! 1.32 Építtessünk házat robotunkkal! 1.33 Készítsük el a 'dajka-robot' (gyermekre vigyázó) algoritmu- sát! 1.34 * Egy uszoda medencéjéből szökik a víz. Küldjük le robotunkat, hogy: 1. keresse meg hány helyen van rés a medencében, 2. adja meg a rések helyét! 1.35 Küldjük el robotunkat bevásárolni! 1.36 Írjuk meg a felszolgáló (pincér) robot algoritmusát! 1.37 Robotunk pipázik. Adjuk meg e 'szertartás' algoritmusát! 1.38 Egy városban nagyon sok a közéti baleset. Felkérték robotun- kat segítsen a szabálytalankodók felderítésében. Szabályta- lannak vegyük a gyorshajtást, a piroson való áthajtást! Írjuk meg a rendőrrobot algoritmusát! 1.39 Legyen robotunk egy tűzveszélyes üzemben tűzőr! 1.40 * Adja meg robotunk 1. egy osztály legmagasabb tanulójának nevét, 2. a legmagasabb tanuló magasságát is! 1.41 * Adott hosszéságé munkadarabok közül választassuk ki a robot- tal a legkisebbet (legnagyobbat)! 1.42 ** +llítsuk a gyerekeket magasság szerint csökkenő sorba! 1.43 * +llítsuk sorba a gyerekeket! Írjunk algoritmust, amelyben a robot megmondja, hogy 1. hány helyről jöttek a diákok, 2. állítsa külön-külön az egy helyről jövőket! 1.44 ** A robot rágógumit árul. Tálcán (vagy asztalon) egymás mellet- ti rekeszekben fajtánként van elhelyezve az áru, amely NA- RANCS, CITROM, ANAN+SZ és MENTOL ízesítésű lehet. A rekeszek alá írt számokkal jelezzük, melyikből hány darab van. X X X X X X X X X X X X X X X N X C X A X M X X X X X X X X X X X X X X X 1 1 3 5 Három jóbarát (I,II,III) érkezik az árushoz. Tudjuk, hogy me- lyik milyen fajtát szeret: I N A II N M III N Mindegyikőjüknek az ízlése szerinti rágógumit kell adni, ha lehetséges! 1.45 Vigyük körbe Kareszt egy 10 egység oldalhosszéságé négyzet mentén! 1.46 Legyen Karesz világa olyan mező, amelyben vízszintesen baráz- dák futnak! (A barázdák a soroknak felelnek meg.) Vettessünk be Karesszal egy 16 barázdából álló mezőt soronként 16-16 szem burgonyával! 1.47 Tanítsuk meg Kareszt az ábrán látható alak megrajzolására! 17 . . . . . . . . . . . . o o o . 16 . . . . . o o o o o . . o . o . 15 . . . . . o . . . o . . o o o . 14 . . . . . o . . . o . . o . . . 13 . . . . . o o . o o . o o o . . 12 . . . . . . o . o . . o . o . . 11 . o o o o o o . o o o o . o . . 10 . o . . . . . . . . . . . o . . 9 . o . o o o . . . o o o o o . . 8 . o . o . o . . . o . . . o . . 7 . o . o o o . . . o . . . . . . 6 . . . . . o . . . o . . . . . . 5 . . . o o o . . . o o o . . . . 4 . . . o . . . . . . . o . . . . 3 . . . o . . o o o . . o . . . . 2 . . . o . . o . o . . o . . . . 1 . . . o o o o . o o o o . . . . 1 1 1 1 1 1 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 1.48 Rajzoltassuk meg Karesszal egy ház 1. homlokzati képét, 2. alaprajzát! 1.49 Karesz Fordulj jobbra és Fordulj balra nevű algoritmusai kö- zül fejezzük ki az egyiket a másikkal! 1.50 Karesz a képen látható utcában (az alsó sorban) hordja ki az éjságokat. Ez jelentse azt, hogy a bejáratokhoz lerak egy-egy kavicsot. X X X X X X X X X X X X X X X X X X . X X . X . X . X X X . X X X X . X X . X . X . X X X . X X . . . . . . . . . . . . . . . . 1.51 Karesz hétvégi telket vásárolt, amelyet gyümölcsfákkal tele- pítene be. Két gyümölcsfa távolsága nem lehet kisebb 3 lépés- nél, a sorok közötti távolság 4 lépés. Tanítsuk meg Kareszt a fák elültetésére! 1.52 Tekintsük Karesz világát egy gyümölcsösnek, amely kerítéssel (kavicsokkal) van körülvéve. A gyümölcsösben levő Karesszal kerestessük meg a kijáratot! 1.53 Egy akadálypályán különböző (kavicsokból álló) akadályokat kell kikerülni. 1. Vigyük végig Kareszt az akadálypályán! 2. Módosítsuk égy az algoritmust, hogy Karesz az előtte álló akadályt, ha van hely, jobbra eltolhassa! 1.54 Karesz otthon heverészik az ágyban, orral nyugat felé. Házá- nak külső fala előtt fekszik az éjság, kavics képében. Hozza be Karesz a reggeli lapot! 1.55 * Legyen Karesz világa most egy tó, benne egy kavics egy ful- dokló! Készítsünk algoritmust a mentésre! 1.56 ** Legyen Karesz világa egy tó; benne kavicsokból létrehozott zátonyok: 1. Döntsük el, hogy egy adott sorban van-e zátony! 2. Számoljuk meg, egy sorban hány zátony van! 3. Számoljuk meg, összesen hány zátony van! 4. Keressük meg azokat a sorokat, ahol nincsen zátony! 5. Adjuk meg, melyik sorban van a legtöbb (legkevesebb) zátony! 6. Adjuk meg, melyik sorban van a legnagyobb (legkisebb) zátony! 7. Rendezzük zátonyszám szerint a sorokat! 1.57 * Képzeljük Kareszt egy labirintus közepébe! Írjunk algorit- must, amely alapján kijuthat a labirintusból! 17 X X X X X X X X X X X X X X X X 16 X . . . . . X X . . . . . . . X 15 X . X X X . . . . X . X . X . X 14 X . X . X . X X . X . X . X . X 13 X . X . X . X . . X . X . X . X 12 X . X . X . X X X X X X . X . X 11 X . X . X . X . . . . . . X . X 10 X . X . . . X X X X X X X X . X 9 X . X X X X X X . . . > X . . X 8 X . . . . . X X . X X X X . X X 7 X X X X X . X . . X . . . . . . 6 X . . . X . . . . X X . X X X X 5 X . X . X . X X X X . . X . . X 4 X . X . . . . . . X . X X X . X 3 X . X . X X X X . X . . X X . X 2 X . X . . . . X . X X . . . . X 1 X X X X X X X X X X X X X X X X 1 1 1 1 1 1 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6