1.1 

Készítsünk algoritmust a fogmosásra!

Most eláruljuk miként képzeljük el a megoldást, hogy  mintául
szolgáljon a továbbiakhoz:

   Fogmosás:
      Vizezd meg a fogkefét;
      Tégy rá fogkrémet;
      Íblítsd ki a szád;
      Dörzsöld a fogadat 2 percig;
      Íblítsd ki a szád
   Vége.


 1.2 

Az előbbi 'fogas kérdésnél'  maradva:  írjunk  algoritmust  a
foghézásra

   1. az orvos szemszögéből,
   2. a páciens szemszögéből!


 1.3 

Írjunk algoritmust mosógéppel való mosásra!


 1.4 

Adjuk meg az utcai telefonkészülék  használatának  algoritmu-
sát!


 1.5 

Adjuk meg kedvenc ételünk elkészítésének algoritmusát!


 1.6 

Írjunk algoritmust a

   1. hajmosásra,
   2. mosásra,
   3. mosogatasra,
   4. kézmosásra!


 1.7 

Írjunk algoritmust az

   1. észómedencében való hosszabb észásra,
   2. kukoricakapálásra,
   3. borsóvetésre (nem falra!),
   4. sál kötésére!


 1.8 

Írjunk algoritmust

   1. könyv vagy folyóirat olvasására,
   2. hanglemezek hallgatására,
   3. levélírásra!


 1.9 

Fáradtan megyünk haza. Írjunk algoritmust arra, ahogyan a  TV
műsorajánlatából kiválasztjuk a nekünk tetszőt (ha van)!


 1.10 

Adjuk meg egy italautomata működésének algoritmusát!


 1.11 

Adjuk meg egy munkanapunk algoritmusát!


 1.12 

Készítsük el a szódavíz készítésének algoritmusát!


 1.13 

Adjuk meg egy zenegép működtetésének algoritmusát!


 1.14 

Próbáljuk algoritmizálni a metróvezető tevékenységét állomás-
ra érkezéstől indulásig!


 1.15 

Írjuk meg egy közlekedési csomópont forgalomirányító  lámpája
működési algoritmusát!  Próbáljunk  többféle  csomópontra  is
megoldást készíteni!


 1.16 

Készítsünk algoritmust családi ház építésére!


 1.17 

Készítsünk algoritmust családi házakból álló utca építésére!


 1.18 

Készítsünk algoritmust falu építésére!


 1.19 

Írjunk algoritmust a szobafestésre! (Egyfajta festékünkvan.)


 1.20 

Készítsünk algoritmust a szobafestéshez égy,  hogy  az  egyes
falak különböző színűek lehessenek!


 1.21 

Készítsünk algoritmust egy lakás kifestésére!


 1.22 

Írjuk le a vonatjegyárusító automata működési algoritmusát!


 1.23 

Készítsünk algoritmust egy programozási feladat megoldására!


 1.24 

Sétáltassuk végig az iskola folyósóján a robotot!


 1.25 

Sétáltassuk a robotot ide-oda az iskola folyósóján!


 1.26 

Sétáltassuk a robotunkat fel-le égy, hogy  minden  fordulónál
mondjuk meg neki, kell-e még sétálnia!


 1.27 

Írjuk meg a táblatörlő robot algoritmusát!


 1.28 

Tanítsuk meg a  táblafestő  robotot  festékszóró  pisztollyal
dolgozni!


 1.29 

Mutassuk be az iskola tanárait a robotnak! A robotot vezessük
végig a tanárok előtt, s jegyezze fel mindegyik tanár képét!


 1.30 

A robot, sétája közben tanárral találkozva köszönjön udvaria-
san!


 1.31 *

Kerestessünk meg a robottal egy adott embert, annak  fényképe
alapján!


 1.32 

Építtessünk házat robotunkkal!


 1.33 

Készítsük el a 'dajka-robot' (gyermekre  vigyázó)  algoritmu-
sát!


 1.34 *

Egy uszoda medencéjéből szökik a víz. Küldjük le  robotunkat,
hogy:

   1. keresse meg hány helyen van rés a medencében,
   2. adja meg a rések helyét!


 1.35 

Küldjük el robotunkat bevásárolni!


 1.36 

Írjuk meg a felszolgáló (pincér) robot algoritmusát!


 1.37 

Robotunk pipázik. Adjuk meg e 'szertartás' algoritmusát!


 1.38 

Egy városban nagyon sok a közéti baleset. Felkérték  robotun-
kat segítsen a szabálytalankodók  felderítésében.  Szabályta-
lannak vegyük a gyorshajtást, a piroson való áthajtást! Írjuk
meg a rendőrrobot algoritmusát!


 1.39 

Legyen robotunk egy tűzveszélyes üzemben tűzőr!


 1.40 *

Adja meg robotunk

   1. egy osztály legmagasabb tanulójának nevét,
   2. a legmagasabb tanuló magasságát is!


 1.41 *

Adott hosszéságé munkadarabok közül választassuk ki a  robot-
tal a legkisebbet (legnagyobbat)!


 1.42 **

+llítsuk a gyerekeket magasság szerint csökkenő sorba!


 1.43 *

+llítsuk sorba a gyerekeket!  Írjunk algoritmust, amelyben  a
robot megmondja, hogy

   1. hány helyről jöttek a diákok,
   2. állítsa külön-külön az egy helyről jövőket!


 1.44 **

A robot rágógumit árul. Tálcán (vagy asztalon) egymás mellet-
ti rekeszekben fajtánként van elhelyezve az  áru,  amely  NA-
RANCS, CITROM, ANAN+SZ és MENTOL ízesítésű lehet. A  rekeszek
alá írt számokkal jelezzük, melyikből hány darab van.

   X  X  X  X  X  X  X  X  X
   X     X     X     X     X
   X  N  X  C  X  A  X  M  X
   X     X     X     X     X
   X  X  X  X  X  X  X  X  X

      1     1     3     5

Három jóbarát (I,II,III) érkezik az árushoz. Tudjuk, hogy me-
lyik milyen fajtát szeret:

     I    N A
     II   N M
     III  N

Mindegyikőjüknek az ízlése szerinti rágógumit kell  adni,  ha
lehetséges!


 1.45 

Vigyük körbe Kareszt egy 10  egység  oldalhosszéságé  négyzet
mentén!


 1.46 

Legyen Karesz világa olyan mező, amelyben vízszintesen baráz-
dák futnak! (A barázdák a soroknak felelnek meg.)  Vettessünk
be Karesszal egy 16 barázdából  álló  mezőt  soronként  16-16
szem burgonyával!


 1.47 

Tanítsuk meg Kareszt az ábrán látható alak megrajzolására!

  17 . . . . . . . . . . . . o o o .
  16 . . . . . o o o o o . . o . o .
  15 . . . . . o . . . o . . o o o .
  14 . . . . . o . . . o . . o . . .
  13 . . . . . o o . o o . o o o . .
  12 . . . . . . o . o . . o . o . .
  11 . o o o o o o . o o o o . o . .
  10 . o . . . . . . . . . . . o . .
   9 . o . o o o . . . o o o o o . .
   8 . o . o . o . . . o . . . o . .
   7 . o . o o o . . . o . . . . . .
   6 . . . . . o . . . o . . . . . .
   5 . . . o o o . . . o o o . . . .
   4 . . . o . . . . . . . o . . . .
   3 . . . o . . o o o . . o . . . .
   2 . . . o . . o . o . . o . . . .
   1 . . . o o o o . o o o o . . . .

                      1 1 1 1 1 1 1
     1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6


 1.48 

Rajzoltassuk meg Karesszal egy ház

   1. homlokzati képét,
   2. alaprajzát!


 1.49 

Karesz Fordulj jobbra és Fordulj balra nevű algoritmusai  kö-
zül fejezzük ki az egyiket a másikkal!


 1.50 

Karesz a képen látható utcában (az alsó sorban) hordja ki  az
éjságokat. Ez jelentse azt, hogy a bejáratokhoz lerak egy-egy
kavicsot.

     X X X X X X X X X X X X X X X X
     X X . X X . X . X . X X X . X X
     X X . X X . X . X . X X X . X X
     . . . . . . . . . . . . . . . .


 1.51 

Karesz hétvégi telket vásárolt, amelyet  gyümölcsfákkal tele-
pítene be. Két gyümölcsfa távolsága nem lehet kisebb 3 lépés-
nél, a sorok közötti távolság 4 lépés. Tanítsuk meg Kareszt a
fák elültetésére!


 1.52 

Tekintsük Karesz világát egy gyümölcsösnek, amely  kerítéssel
(kavicsokkal) van körülvéve. A gyümölcsösben  levő  Karesszal
kerestessük meg a kijáratot!


 1.53 

Egy akadálypályán különböző  (kavicsokból  álló)  akadályokat
kell kikerülni.

   1. Vigyük végig Kareszt az akadálypályán!
   2. Módosítsuk égy az algoritmust,  hogy  Karesz  az előtte
      álló akadályt, ha van hely, jobbra eltolhassa!


 1.54 

Karesz otthon heverészik az ágyban, orral nyugat felé.  Házá-
nak külső fala előtt fekszik az éjság, kavics képében.  Hozza
be Karesz a reggeli lapot!


 1.55 *

Legyen Karesz világa most egy tó, benne egy kavics  egy  ful-
dokló! Készítsünk algoritmust a mentésre!


 1.56 **

Legyen Karesz világa egy tó;  benne  kavicsokból  létrehozott
zátonyok:

   1. Döntsük el, hogy egy adott sorban van-e zátony!
   2. Számoljuk meg, egy sorban hány zátony van!
   3. Számoljuk meg, összesen hány zátony van!
   4. Keressük meg azokat a sorokat, ahol nincsen zátony!
   5. Adjuk meg,  melyik sorban van a  legtöbb  (legkevesebb)
      zátony!
   6. Adjuk meg,  melyik sorban van a legnagyobb  (legkisebb)
      zátony!
   7. Rendezzük zátonyszám szerint a sorokat!


 1.57 *

Képzeljük Kareszt egy labirintus  közepébe!  Írjunk  algorit-
must, amely alapján kijuthat a labirintusból!

  17 X X X X X X X X X X X X X X X X
  16 X . . . . . X X . . . . . . . X
  15 X . X X X . . . . X . X . X . X
  14 X . X . X . X X . X . X . X . X
  13 X . X . X . X . . X . X . X . X
  12 X . X . X . X X X X X X . X . X
  11 X . X . X . X . . . . . . X . X
  10 X . X . . . X X X X X X X X . X
   9 X . X X X X X X . . . > X . . X
   8 X . . . . . X X . X X X X . X X
   7 X X X X X . X . . X . . . . . .
   6 X . . . X . . . . X X . X X X X
   5 X . X . X . X X X X . . X . . X
   4 X . X . . . . . . X . X X X . X
   3 X . X . X X X X . X . . X X . X
   2 X . X . . . . X . X X . . . . X
   1 X X X X X X X X X X X X X X X X

                       1 1 1 1 1 1 1
     1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6