7.1 *

Írjunk programot, amely tetszőleges természetes  számról  el-
dönti, hogy prím-e!


 7.2 

Írjunk programot, amely 2-vel kezdődően kiírja a  100-ig  ta-
lálható prímszámokat!


 7.3 

Írjunk programot, amely 2-vel kezdődően kiírja  az  első  100
prímszámot!


 7.4 

Határozzuk meg programmal  azokat  a  prímeket,  amelyek  egy
adott természetes számnál kisebbek!


 7.5 

Gyorsítsuk az előző programot azáltal, hogy csak a már megta-
lált prímekkel való oszthatóságot vizsgáljuk!


 7.6 *

Határozzuk meg programmal egy természetes szám osztóinak szá-
mát!


 7.7 *

Határozzuk meg programmal egy természetes szám osztóit!


 7.8 

Határozzuk meg programmal egy természetes szám páratlan  osz-
tóit!


 7.9 

Határozzuk meg programmal egy  természetes  szám  négyzetszám
osztóit!


 7.10 *

Határozzuk meg programmal egy természetes szám prímosztóit!


 7.11 *

Állapítsuk meg egy természetes szám prímosztóinak multiplici-
tását! (A szám prímhatványok szorzataként történő  előállítá-
sában a hatványkitevőket.)


 7.12 *

Határozzuk meg programmal  egy  természetes  szám  legnagyobb
multiplicitású prímosztóit!


 7.13 *

Határozzuk meg  programmal  egy  természetes  szám  egyszeres
multiplicitású prímosztóit!


 7.14 

Határozzuk meg programmal egy természetes szám osztóinak ösz-
szegét!


 7.15 

Döntsük el egy természetes számról,  hogy  tökéletes  szám-e!
(Tökéletes az a szám, amely egyenlő a nála  kisebb  osztóinak
összegével.)


 7.16 

Barátságosnak mondunk két természetes  számot,  ha  az  egyik
(nála kisebb) osztóinak összege megegyezik a másik számmal és
viszont. Döntsük el két természetes számról, hogy  barátságo-
sak-e!


 7.17 **

Keressünk barátságos számokat!


 7.18 

Állapítsuk meg euklideszi algoritmussal két  szám  legnagyobb
közös osztóját és legkisebb közös többszörösét!


 7.19 

Írjuk meg az előző feladat megoldását az  egészrész  függvény
és az osztás használata nélkül!


 7.20 

Állapítsuk meg programmal, hogy N és M  (természetes  számok)
relatív prímek-e!


 7.21 *

Adott az N természetes szám.  Határozzuk  meg  programmal  az
N-nél kisebb, N-hez relatív prím számokat!


 7.22 *

Keressünk ikerprímeket! Ikerprímeknek nevezzük  az  egymástól
kettővel különböző prímeket.


 7.23 *

Írjunk programot, amelyik egy tetszőleges pénzösszeget a szo-
kásos forint címletekre bont (címletező program)!


 7.24 *

Egészítsük ki a címletező programot azzal, hogy az egyes cím-
letekből kifizetendő darabszámokat mindaddig összegezze,  míg
0-t nem akarunk címletezni! Ilyenkor az eddigi tételek össze-
sítését írja ki!


 7.25 *

Készítsünk programot véges tizedes tört alakú racionális szá-
mok p/q alakra hozásához (p és q relatív prímek)!


 7.26 *

Készítsünk programot, amelyik adott számig meghatározza a pi-
tagoraszi számhármasokat!


 7.27 

Írjunk programot egy polinom értékeinek kiszámítására a  Hor-
ner-elrendezéssel!


 7.28 

Írjunk programot együtthatóikkal adott polinomok  szorzatának
kiszámítására!


 7.29 *

Írjunk programot, amely Gauss módszerével  old  meg  lineáris
egyenletrendszereket!


 7.30 *

Írjunk programot, amely az egyenletrendszer determinánsa  se-
gítségével old meg lineáris egyenletrendszereket!


 7.31 *

Egy függvényből N db rendezett párt ismerünk.  Lagrange  mód-
szerével készítsük el a legfeljebb N-1 -edfokú  interpolációs
polinomot, és ezzel számítsuk ki tetszőleges helyen  a  függ-
vényértéket!


 7.32 *

Szemléltessük programmal az alapvető kombinatorikai  fogalma-
kat! A program készítse el egy  legfeljebb  10  elemű  halmaz
összes permutációját! Keressünk olyan algoritmust, amely  nem
követeli meg az összes eddig előállított sorozat tárolását!


 7.33 **

Az előző feladathoz hasonlóan készítsük el egy legfeljebb  10
elemű halmaz összes  ismétléses  kombinációját!  Végezzük  el
ugyanezt az ismétlés nélküli kombinációkra is!


 7.34 **

Készítsük el egy legfeljebb 10 elemű halmaz összes ismétléses
variációját! Végezzük el ugyanezt az ismétlés nélküli  variá-
ciókra is!


 7.35 **

Készítsük el egy legfeljebb 10 elemű halmaz  összes  ciklikus
permutációját


 7.36 

Készítsünk programot faktoriálisok kiszámítására!


 7.37 *

Készítsünk programot a binomiális  együtthatók  kiszámítására
faktoriálisok segítségével!


 7.38 *

Készítsünk programot a binomiális együtthatók kiszámítására a
Pascal-háromszög alapján!


 7.39 

Írjunk programot, amely előállítja a Pascal-háromszög tetsző-
leges sorát!


 7.40 

Nyomtassuk ki a Pascal-háromszöget adott soráig!


 7.41 

Készítsünk programot a háromszög  területének  kiszámítására,
ha

   1. adott a három oldal,
   2. adott két oldal és egy szög,
   3. egy oldal és két szög!


 7.42 *

Közelítsük a pi értékét úgy, hogy a kör kerülete helyett egy-
re növekvő oldalszámú szabályos  érintősokszögek  kerületével
számolunk! Meddig van értelme az oldalszám növelésének?


 7.43 *

Közelítsük a pi értékét úgy, hogy a kör kerülete helyett egy-
re növekvő oldalszámú szabályos húrsokszögek kerületével szá-
molunk! Meddig van értelme az oldalszám növelésének?


 7.44 

A síkban egy pontnak és két párhuzamos egyenesnek ötféle köl-
csönös helyzete lehet: a pont a két  párhuzamos  egyenes  fö-
lött, alatt, között lehet, valamint illeszkedhet  az  egyikre
vagy a másikra. Írjunk programot, amely  tetszőleges  síkbeli
párhuzamos egyenespár és a P(x,y) pont  esetén  megadja  ezek
kölcsönös helyzetét! Hogy célszerű a bemenő adatokat megadni?
Milyen elfajult esetek ellen kell védeni a programot?


 7.45 *

Egy négyszöget négy csúcsának koordinátáival adunk  meg.  Ké-
szítsünk programot, amely alkalmas egy így megadott  négyszög
osztályba sorolására (tehát megállapítja, hogy az adott négy-
szög húrnégyszög, érintőnégyszög, trapéz, deltoid,  paralelo-
gramma, téglalap, rombusz stb.-e)!


 7.46 *

Adott egy táblázatban csúcsai koordinátáival N négyszög.  Ké-
szítsünk programot, amely bármely (az előző feladatban körvo-
nalazott) négyszögosztályhoz  megadja  a  kérdéses  osztályba
tartozó négyszög(ek) csúcsait!


 7.47 

Írjunk programot, amely három egész koordinátájú pont koordi-
nátáiból meghatároz egy negyedik pontot úgy, hogy a négy pont
egy paralelogramma négy csúcsa legyen! Adjon  értelmes  hiba-
üzenetet abban az esetben, ha nincs ilyen pont! Vizsgálja meg
a program a megoldások számát is!


 7.48 

Írjunk programot csúcsaival adott sokszög felrajzolására!


 7.49 **

Adott a síkon N pont a koordinátáival. Adjuk  meg  csúcsaival
azt a legszűkebb  konvex  sokszöget,  amely  belsejében  vagy
határán tartalmazza az adott pontokat!


 7.50 

Készítsünk programot egy koordináta-rendszerben lévő  egyenes
és kör kölcsönös helyzetének meghatározására!


 7.51 

Készítsünk programot egyenletük együtthatóival adott  egyene-
sek és körök metszéspontjainak meghatározására!


 7.52 *

Egy ellipszissereg minden tagja kanonikus helyzetű (azaz  kö-
zéppontja az origó, továbbá tengelyeik párhuzamosak a koordi-
nátatengelyekkel), és mindnyájukra igaz, hogy a*b=100. Írjunk
olyan programot, amelyik megrajzolja az ellipszissereg néhány
elemét! (Megjegyezzük, hogy az ellipszisek mind azonos  terü-
letűek.)


 7.53 *

Írjunk olyan programot, amely egy adott ponthoz mint  fókusz-
ponthoz s egy adott egyenessel  párhuzamos  vezéregyenesekhez
tartozó parabolasereg néhány elemét rajzolja ki!


 7.54 **

Írjunk programot amely kirajzolja  a  következőkben  megadott
görbéket:

    1. Ciklois: Egy r sugarú kör egy egyenesen csúszás nélkül
       gördül. A körhöz rögzített, annak középpontjából kiin-
       duló félegyenes egy pontjának mozgását  figyeljük.  Ha
       t-vel jelöljük a kör szögelfordulását, a-val  pedig  a
       kérdéses pontnak a kör középpontjától mért távolságát,
       a leírt görbe paraméteres egyenletrendszere

          x = r*(t-a*sin t)
          y = r*(1-a*cos t).


       Ebből a=1 esetén a körvonal egy pontjának,
       
01 esetén pedig egy  külső  pontjának  pályáját
       kapjuk.

    2. Láncgörbe:

                   x                                
et+e-t
          y = a*ch - , ahol ch t=------  alakban is írható.
                   a               2


 7.55 **

Írjunk programot, amely kirajzolja a következő görbéket:

    1. Epiciklois: Egy r sugarú kör egy R sugarú körön  kívül
       csúszás nélkül gördül. A cikloishoz hasonlóan  itt  is
       három különböző esetet érdemes megnézni (a pont a  kö-
       rön, azon belül, kívül van).

    2. Kardioid: Olyan epiciklois, ahol R=r.

    3. Hipociklois: Egy r sugarú kör egy R sugarún belül csú-
       szás nélkül gördül.

    4. Asztrois: A hipociklois speciális esete, amikor a gör-
       dülő kör sugara r = R/4.


 7.56 

Határozza meg azt a hipocikloist, ahol R=4*r!


 7.57 

Határozza meg azt a hipocikloist, ahol R=2r!


 7.58 **

Írjunk programot, amely kirajzolja a következő polárkoordiná-
tás egyenlettel megadott görbéket  (polárkoordináták:  r,  fi
- az origóból az adott pontba húzott szakasz hossza,  illetve
az x-tengellyel bezárt szöge).

   1. Archimedesi spirál: egy síkbeli pont  egy  rögzített  O
      ponttól való távolsága egyenesen arányos a pont  körüli
      elfordulásának egy kezdeti félegyenestől számított szö-
      gével: r = a*fi  -- a csigavonalak távolsága állandó.

   2. Hiperbolikus spirál: tetszőleges pontjának a  rögzített
      O ponttól mért távolsága fordítottan arányos a pont kö-
      rül végzett forgás szögével. r = a/fi (a>0).

   3. Lemniszkáta: olyan pontok halmaza a síkban,  amelyeknek
      két ponttól (a két  fókusztól)  vett  távolságszorzatuk
      állandó.

   4. Logaritmikus spirál: a  rögzített  O  pontból  kiinduló
      félegyeneseket állandó fi szög alatt  metszi.  A  görbe
      egyenlete

                r = a*ek*fi  alakú, ahol  k=ctg fi

   5. Parabolikus spirál:
                         r = a * fi + 1

   6. Fermat-féle spirál:
                         r = a * fi

   7. Rozetta:

         r = a*sin(k*fi), illetve
         r = a*cos(k*fi),

      ahol a>0 és k>0.
      Próbáljunk 3, 4, 5 levelű rozettát előállítani!


 7.59 

Közelítsük egy  N  pozitív  szám  négyzetgyökének  értékét  a
Newton-féle gyökvonó algoritmus segítségével!


 7.60 

Készítsünk programot a kétoldali közelítés módszerével  pozi-
tív számok négyzetgyökének adott pontosságú kiszámítására!


 7.61 *

Készítsünk iterációs programot az N  szám  köbgyökének  adott
pontosságú kiszámítására!


 7.62 *

Készítsünk programot egy képlettel megadott sorozat tagjainak
kiszámítására, ábrázolására és az esetleges  határérték  meg-
sejtetésére!


 7.63 **

Készítsünk programot az f(x)=0 alakú egyenletek [a,b]  inter-
vallumba eső gyökének meghatározására! (Feltesszük,  hogy  az
intervallumba csak egy gyök esik, és f(a)*f(b)<0.)

    1. Válasszunk az intervallum  belsejéből  véletlenszerűen
       egy pontot, és folytassuk a módszert azzal  az  inter-
       vallummal, amelyiknek végpontjaiban különbözik az elő-
       jel!

    2. Az előző módszerhez hasonlóan felezzük  az  intevallu-
       mot, de most mindig középen!

    3. Az intervallumot most az (a,f(a)) és (b,f(b)) végpontú
       szakasz és az x tengely metszéspontjával felezzük!

    4. Használjuk Newton módszerét!
                    xi+1=xi-f(xi)/f'(xi)

Mindegyik esetben a közelítést akkor fejezzük be, ha elég  jó
a közelítés, vagy előre meghatározott lépésszámot elért!
Hasonlítsuk össze a módszereket annak alapján, hogy különböző
függvények esetén hányszor kellett f(x) értékét kiszámítani!


 7.64 

Készítsünk programot az f(x)*g(x)>0  típusú  egyenlőtlenségek
megoldására!


 7.65 **

Szemléltessük az integrálszámítás alapjait! Írjunk programot,
amely az alsó és felső  közelítés,  illetve  a  trapézmódszer
alapján tetszőleges integrálható függvény integrálját közelí-
teni tudja az adott felosztásnak vagy hibakorlátnak  megfele-
lően! Ábrázoljuk a valódi érték és a  közelítés  közötti  kü-
lönbséget! Hasonlítsuk össze adott felosztás esetén az  egyes
módszereket!


 7.66 *

Írjunk programot, amelyik négyműveletes számológéppé  butítja
a számítógépet! (Például a 4+3= jelsorozat begépelésére írjon
ki 7-et!)


 7.67 *

Szerkesszünk olyan programot, amelyik a beírt  egész  számot,
mint a számjegyekből álló szöveget kezeli, és akár  százjegyű
számok között is úgy tudja elvégezni az összeadást,  mint  mi
papíron ceruzával!


 7.68 **

Módosítsuk az előző programot az alábbi lehetőségek szerint:

   1. terjesszük ki a másik három alapműveletre,
   2. terjesszük ki más számrendszerekre,
   3. terjesszük ki tizedestörtekre!


 7.69 

Közelítsük a pi értékét a  geometriai  valószínűség  alapján!
Egy négyzetbe írjunk kört, és szórjuk tele az egész alakzatot
véletlenszerűen választott pontokkal! Számláljuk le a négyze-
ten és a körön belül levő pontokat! Arányuk a területek  ará-
nyát közelíti.


 7.70 

Készítsünk programot az egyenletesen gyorsuló mozgás  jellem-
zőinek kiszámítására! (pl. idő és út ismeretében adjuk meg  a
gyorsulást stb.)


 7.71 

Készítsünk programot  a  rugalmas  és  rugalmatlan  ütközések
szemléltetésére! A program kérdezze meg az ütközés minőségét,
a két test tömegét és sebességét, az ütközés bemutatása  után
írja ki az új sebességeket!


 7.72 *

Rajzoltassuk a képernyőre egy rugóra akaAsztott test hely-idő
grafikonját! A gyorsulás  a  rugó  erőtörvényéből:  a=-D/m*y.
Használjuk az időtartamonkénti állandó sebesség és  gyorsulás
adta közelítés lehetőségét!


 7.73 *

Az előző feladatot egészítsük ki a közegellenállással!  Ekkor
a gyorsulás értéke:

   a=-D/m*y-C*v*ABS(v).


 7.74 

Modellezzük a rezgő testet akkor is, ha a közeg helyett  súr-
lódás csillapítja! A súrlódási erő nagysága  legyen  állandó,
és a sebességgel ellentétes irányú!


 7.75 *

Az előző feladatban vegyük figyelembe azt is, hogy a  test  a
szélső helyzetekben megáll, és újabb elindulásának az a  fel-
tétele, hogy a rugóerő nagyobb legyen a tapadási erőnél!


 7.76 

Írjunk programot párhuzamos rezgések összetételének  szemlél-
tetésére!


 7.77 

Írjunk programot merőleges rezgések  összetételének  szemlél-
tetésére (Lissajous-görbék)!


 7.78 

Rajzoljuk fel két adott helyzetű hullámforrás  interferencia-
képét!


 7.79 **

Két végén azonos magasságban felfüggesztett  lánc  lazán  be-
lóg. Az egyes láncszemekre ható erők figyelembevételével raj-
zoltassuk ki a lánc alakját!


 7.80 **

Egy lánc félig lelóg az  asztalról.  Az  asztalon  lévő  rész
egyenes és az asztal szélére merőleges. Az asztal és  a  lánc
között a súrlódás elhanyagolható. Ebből a helyzetből a láncot
elengedjük. Tetszőlegesen választott időközönként  rajzoltas-
suk ki a lánc alakját!


 7.81 

Az egylépcsős rakéta akkor érhetné el a maximális sebességet,
ha az üzemanyagát egy lépésben egyszerre  égetné  el.  Írjunk
programot, amely bármely beadott N természetes számhoz megad-
ja, mekkora lenne a rakéta sebessége,  ha  az  üzemanyagot  N
egyenlő részre osztva lövellné ki hátrafelé!


 7.82 *

Terjesszük ki az előző program lehetőségeit kétlépcsős  raké-
tára!


Tömegvonzás
-----------


 7.83 *

Newton törvényeiből és  a  gravitációs  törvényből  kiindulva
rajzoltassuk a képernyőre a Föld hét naponkénti helyzetét!  A
koordináta-rendszer origójában legyen a Nap, a szükséges ada-
tokat keressük táblázatból!


 7.84 *

A Föld pályájával együtt rajzoltassuk fel a Vénuszét is  (ld.
az előző feladatot)! A pontok számából Kepler III.  törvényé-
re következtethetünk.


 7.85 *

Képzeljünk el egy a Földhöz hasonló bolygót, amelyik fele ak-
kora sebességgel halad! Rajzoltassuk fel a  pályáját!  Kepler
I. és II. törvényére következtethetünk.


 7.86 **

Készítsünk űrhajós programot! Számítsuk ki egy űrállomás kör-
pályájának adatait, és helyét negyedóránként  rajzoltassuk  a
képernyőre! Az előző pontot mindig töröljük! Mozogjon a  kép-
ernyőn egy olyan űrhajó is, amelyiknek sebességét  a  billen-
tyűzetről növelni, illetve csökkenteni tudjuk, egyébként  pe-
dig a gravitációs törvénynek megfelelően mozog! A cél az  űr-
állomás elérése az űrhajóval.


 7.87 

Egy függőleges tengelyű hengeres edényből a víz az alján levő
pici lyukon kifolyik. A kifolyási sebesség  a  Bernoulli-tör-
vényből minden vízszinthez kiszámítható. Rajzoltassuk  fel  a
vízszint alakulását az idő függvényében, ha  az  edény  és  a
lyuk átmérőjét ismertnek tételezzük fel!


 7.88 

Készítsünk programot különböző sűrűségű hasábok különböző sű-
rűségű folyadékokban való elhelyezkedésének szemléltetésére!


 7.89 *

A víz alatt levő buborék térfogata a mélység lineáris függvé-
nye. Ebből meghatározhatjuk az átmérőjét, a felhajtóerőt és a
közegellenállást. Rajzoltassuk fel  a  buborék  sebesség-idő,
illetve mélység-idő grafikonját!


 7.90 

Egy légszivattyú pumpájának térfogata a ritkított tér  térfo-
gatának huszadrésze. Ábrázoljuk a nyomást a pumpálások számá-
nak függvényében!


 7.91 *

Az előző feladatban a külső és a belső  nyomás  különbségével
arányos sebességgel áramlik be a levegő. Hogyan függ az elér-
hető légritkítás a pumpálás szaporaságától?


 7.92 

Szemléltessük gázok állapotváltozásait p-V diagramon grafiku-
san!


 7.93 *

Adott 1kg 0 fokos és 1kg 100 fokos víz. Ha duplafalú edényben
lehetővé tesszük a  hőátadást,  a  veszteségektől  eltekintve
egy-egy Kg 50 fokos vizet kapunk. Ha azonban először  csak  a
forró víz egy részével melegítjük a hideget, majd a következő
résszel és így tovább, milyen  magas  hőmérsékletet  érhetünk
el? Mi lesz az eredmény ellenáramú hőcserélővel (amelyben fo-
lyamatosan, 'végtelen kicsiny' tömegű részek hőcseréje  való-
sul meg)?


 7.94 *

Írjunk programot, amely egy plánparalel üveglemezen  áthaladó
fénysugár menetét rajzolja ki! A fénysugár  beesési  szögének
változtatásával szemléltessük, hogyan változik  az  eltolódás
szöge!

 7.95 *

Készítsünk programot, amely két ismert törésmutatójú, síklap-
pal határolt közeg határán szemlélteti a fénytörést,  különös
tekintettel a teljes visszaverődés jelenségének bemutatására!


 7.96 *

Írjunk programot, amely egy prizmán áthaladó fénysugár  mene-
tét rajzolja ki! A fénysugár beesési szögének változtatásával
határozzuk meg a minimális eltérítés szögét!


 7.97 

Készítsünk programot, amely egy lencse  (előjeles)  fókusztá-
volsága és a tárgytávolság ismeretében meghatározza a  diopt-
riát, a képtávolságot és a keletkezett kép minőségét!


 7.98 *

Írjunk programot, amely egy gyűjtőlencse  képalkotását  szem-
lélteti a nevezetes sugármenetek  megrajzolásával!  Ügyeljünk
arra, hogy tetszőleges bemenő adatok esetén is  a  képernyőre
kerüljön a kép és a tárgy!


 7.99 *

Készítsünk programot, amely két (vagy több) pontszerű  töltés
elektromos mezejének energiáját  közelíti!  Bontsuk  a  teret
olyan kis térfogatokra, amelyekben a mező homogénnek  tekint-
hető!


 7.100 *

Készítsünk programot, amely két (vagy több) pontszerű  töltés
elektromos mezejébe ekvipotenciális görbéket rajzol!


 7.101 *

Modellezzük az elektron mozgását a síkkondenzátor belsejében,
ha kezdősebessége a lemezekkel párhuzamos!


 7.102 *

Modellezzük egy elektromosan töltött  test  mozgását,  miután
vízszintes indukciójú mágneses mezőbe ejtettük!


 7.103 

Számítsuk ki és rajzoljuk fel egy állandó  feszültségről  el-
lenálláson keresztül töltött  kondenzátor  feszültség-idő  és
áram-idő föggvényét! A pillanatnyi áram az  ellenálláson  eső
feszültségből Ohm törvényével számítható ki.


 7.104 

Készítsük el a kondenzátor kisütésének grafikonjait is!


 7.105 

Rajzoltassuk fel egy állandó feszültségű áramforrásra egy el-
lenállással sorosan kapcsolt tekercs feszültség-idő és  áram-
-idő grafikonját!


 7.106 *

Egy tekercset tolóellenálláson  keresztül  egy  akkumulátorra
kötünk. A tolóellenállás csúszkáját egyenletesen húzzuk a nö-
vekvő ellenállás irányába. Határozzuk meg a tekercs  feszült-
ség-idő grafikonját!


 7.107 

Határozzuk meg a rendszám, a tömegszám és az  atommag  tömege
ismeretében a tömeghiányból az atommag kötési energiáját!


 7.108 

Írjunk programot, amely az izotópok kötési energiáját tárolja
is és a cseppmodell alapján számítja is! A két adatot a rend-
szám és a tömegszám alapján lehessen megkérdezni!


 7.109 *

Vegyük fel az előző program adatai közé a felezési időt és  a
bomlás módját! A kijelzés után egy billentyű lenyomásával le-
hessen elkérni a bomlástermékek adatait is!


 7.110 

AZ atommag kötési energiájának mért és számított  értéke  kö-
zötti különbséget ábrázoljuk a rendszám függvényében! Válasz-
szuk minden rendszámhoz a legstabilabb izotópot  vagy  a  vi-
szonylag stabilak energiaeltérésének átlagát!


 7.111 

Egy Geiger-Müller számlálóval egyenlő időközönként  több  mé-
rést végeztünk. Határozzuk meg a  vizsgált  rádioaktív  anyag
felezési idejét!


 7.112 *

Írjunk programot Rutherford szóráskísérletének modellezésére!


 7.113 **

Tegyünk kísérletet az  atomerőmű  működésének  szimulálására!
(Az ehhez szükséges alapvető ismeretek pl.  a  gimnáziumi  4.
osztályos fizika tankönyben megtalálhatók.) Minél több hatást
vegyünk figyelembe!


 7.114 *

Készítsünk szimulációs programot a gázok nyomásának  szemlél-
tetésére! Előre megválasztott időtartamok alatt számláljuk  a
golyók falnak ütközését! Lehessen látni a képernyőn:

   - a molekulákat a vizsgált térrészben,
   - a molekulák számát,
   - a falnak ütközések számát,
   - grafikont a falnak ütközések számáról  az  utolsó néhány
     időegységben,
   - az ütközések számának addigi átlagát.

A golyók egyenesen és egyenletesen haladjanak két falnak  üt-
közés között!


 7.115 

Írjunk programot a gázok egyenletes térkitöltésének  szemlél-
tetésére! A molekulák egy 2 részre osztott edény egyik  felé-
ből indulva véletlenszerűen mozogjanak, miközben a  kiszemelt
térrészben lévő részecskék számát hisztogram szemléltesse!


 7.116 

Készítsünk kétdimenziós gázmodellt! Figyeljük meg a  gáz  el-
oszlását a játéktáblán!


 7.117 

Az előző modellt módosítsuk úgy, hogy egy mezőre több moleku-
la is kerülhessen, és ha a kiválasztott mező nem üres, a  vé-
letlen szomszédos mezőre tegyünk át egy molekulát!


 7.118 *

Vezessük be a gázmodellbe a gravitációt is! A véletlen  szom-
szédok közül az alsókat nagyobb valószínűséggel válasszuk!


 7.119 *

Tegyünk az előző gázba egy falat, az egyik oldalára tegyük  a
gázt, és vizsgáljuk meg, hogyan függ a falon való  áthaladás-
hoz szükséges idő a fal magasságától!


 7.120 **

A gáztartály egyik falát melegítsük! Ez annyit  jelent,  hogy
itt gyorsabb molekulák vannak, tehát gyakrabban  kell  itteni
mezőt választani. A sűrűség kisebb, tehát itt  nagyobb  való-
színűséggel mennek felfelé a molekulák.


 7.121 **

Megvizsgálhatjuk a modellben a szél hatását is. Ha egy  mole-
kula balra eléri a falat, az hagyja el a játékteret,  de  he-
lyette egy másikat hozzunk be ugyanolyan magasan jobbról! Mi-
lyen áramlás alakul ki ebben a térben egy fal mögött?


 7.122 *

Szemléltessük a kristályosodást is! Most gázmolekula  helyett
egy oldatban az oldott anyag molekuláira gondoljunk! A  prog-
ram csak akkor hajtsa végre a szomszédos mezők  cseréjét,  ha
az elmozdított molekula szomszédainak száma nem  csökken  et-
től!


 7.123 *

A gőz lecsapódásához juthatunk, ha a fallal való  szomszédsá-
got is figyelembe vesszük. Próbáljuk ki azt is,  hogy  a  fal
molekulái dupla erősséggel vonzzák a gőz molekuláit!


 7.124 *

Egy kristályban N atom van. Az atomok  rezgéseikkel  energiát
tárolnak, s energiájukat véletlenszerűen adagokban  cserélge-
tik egymás közt. Minden atom energiaadagjainak számával  ará-
nyos valószínűséggel ad le energiát, s azt tetszőleges  másik
kaphatja. Készítsünk szimulációs programot, amely megjeleníti
atomonként az energiaadagok számát, és az energiaadagok  szá-
mának függvényében az éppen annyi energiával rendelkező  ato-
mok számát!


 7.125 

Készítsünk programot az egyik végén melegített  rúdban  a  hő
terjedésének szemléltetésére!  (A  melegítés  annyit  jelent,
hogy a rúd végén újabb energiaadagok lépnek  be.)  Figyelembe
vehetjük azt is, hogy a  rúd  egyes  részei  hőmérsékletüktől
függő mértékben hőt adnak a környezetnek.


 7.126 

Adott két szülő AB0 vércsoport-rendszert meghatározó  genotí-
pusa! Határozzuk meg utódaik lehetséges vércsoportjait!


 7.127 

Írjunk programot, amely egy ember megfelelő genotípusának is-
meretében megadja, milyen vércsoporthoz tartozik!


 7.128 

Adott egy diploid genotípus. Egy  lokuszban  lévő  alternatív
allélokat (s,G) vizsgálunk (szögletes, illetve gömbölyű  bor-
só). Programunk döntse el egy egyedről, hogy  heterozigóta-e,
ha ismerjük a genotípusát, valamint adja meg a fenotípusát!


 7.129 

Adott egy diploid genotípus. Egy  lokuszban  levő  alternatív
allélokat (A,B) vizsgálunk. Tegyük fel, hogy az A allél P,  B
allél Q valószínűséggel található meg a  populációban!  Prog-
ramunk készítsen táblázatot az AA, BB homozigóták, illetve az
AB heterozigóták arányáról a populációban az egyensúly beáll-
ta után, ha P értékét 0 és 1 között változtatjuk 0.1-esével!


 7.130 *

Adott egy cönológiai táblázat. A táblázat (i,j) eleme  az  i.
hely j. faj általi borítottsága (a j. faj  egyedeinek  az  i.
helyen számlált darabszáma). Programunk határozza meg

   1. a legfajgazdagabb helyet,
   2. a leghomogénabb helyet (ahol a legkevesebbféle faj  ta-
      lálható),
   3. a legelterjedtebb fajt (amely a legtöbb  helyen  megta-
      lálható),
   4. a legnagyobb egyedszámú fajt!


 7.131 

Egy Nx2-es táblázatban genotípusok leírását tároljuk (S és  F
allél). Töltsük fel a táblázatot  allélgyakoriságok  alapján!
(Legyen az S allél gyakorisága P!)


 7.132 

Egy Nx2-es táblázatban genotípusok leírását tároljuk (S és  F
allél). Töltsük fel a táblázatot genotípus-gyakoriságok alap-
ján! (Legyen az SS genotípus gyakorisága P, az FF-é Q.)


 7.133 

Egy Nx2-es táblázatban genotípusok leírását tároljuk (S és  F
allél). Számoljuk meg, hogy melyik genotípusú egyedből mennyi
van!


 7.134 **

Készítsünk növényhatározó adatbázist! A növény néhány  tulaj-
donságának beírása után írja ki a program az összes megfelelő
növényt minden tárolt tulajdonságukkal együtt! Kezdetben  ál-
lapodjunk meg a tulajdonságok számában, az egyes  tulajdonsá-
gok nevében és tárolásuk formájában! Az  adatbázist  tároljuk
lemezen vagy szalagon!


 7.135 

Készítsünk programot az RNS lánc véletlenszerű előállítására!


 7.136 *

Írjunk programot, amely a DNS-molekula megkettőződésekor vég-
bemenő néhányfajta mutációt szimulál:

   - egy nukleotid kihagyása,
   - egy nukleotid duplázódása,
   - egy nukleotid megváltozása,
   - két szomszédos nukleotid felcserélése!


 7.137 **

Készítsünk szimulációs demográfiai modellt! Kezdetben  legyen
N db nyúl! Élettartamuk maximálisan E év. Adjuk  meg  életkor
szerint a halálozási H() és a születési  valószínűséget  S()!
Tároljuk a nyulak korát a K() tömbben, de gondoljunk arra is,
hogy az egyedszám a kezdetit meghaladhatja, illeve az elpusz-
tultak helye felszabadul! (A fenti feltételek alapján  belát-
ható, hogy H(E)=1.) Vegyük sorra a  nyulakat,  és  határozzuk
meg ez évi sorsukat! Mire a sor végére érünk, már minden nyúl
egy évvel öregebb lesz.  Készítsünk  grafikont  az  egyedszám
változásáról, illetve a kor szerinti eloszlásról!


 7.138 *

Az előző modellben S() helyett vezessük be az utódok számának
várható értékét V()!


 7.139 **

Vezessük be a demográfiai modellünkbe a járványt! Minden  év-
ben adott valószínűséggel következik be járvány, és  ha  jár-
vány van, minden olyan egyed, amelyik az öregedés  miatt  nem
pusztult el, még adott valószínűséggel elpusztulhat a  beteg-
ségben. Ez utóbbi valószínűség függhet az életkortól.


 7.140 **

Írjunk programot ökológiai modellre! Egy négyzethálóval  fel-
osztott területen nyulak és rókák élnek. Válasszunk ki vélet-
lenszerűen egy mezőt, és annak egy szomszédját! Cseréljük meg
a két mező tartalmát! Ha a kiválasztott mezőn nyúl van, akkor
az HN valószínűséggel meghal. Ha életben maradt, és van szom-
szédos üres mező, oda SN valószínűséggel utódot  szül.  Ha  a
kiválasztott mezőn róka van, HR valószínűséggel elpusztul. Ha
életben maradt, és a szomszédjában van nyúl, egyet  megeszik,
különben meghal. Ha ennek ellenére  életben  maradt,  és  van
szomszédos üres mező, SR valószínűséggel utódot  szül.  Ábrá-
zoljuk a nyulak és rókák számának alakulását grafikusan!


 7.141 **

Az előző feladat alapján készítsünk modellprogramot  növénye-
vésre! A nyulak eszik a füvet, akárcsak az előbb  a  rókák  a
nyulakat, de a fű nem mozog. A fű csak kiszárad,  üres  mezőn
kinő, illetve a nyúl lelegeli.


 7.142 **

Írjunk programot versengési modellre! Két állatfaj él  azonos
területen, mozognak, születnek és meghalnak, mint a nyulak az
előző feladatban. Ugyancsak az előző  feladat  szerint  nő  a
tápláléknövényük. Egymás elől eszik a táplálékot, az A fajnak
a túléléshez KA darab szomszédos mezőről kell legelnie, B-nek
KB-ről. Ábrázoljuk a két faj egyedszámának alakulását!


 7.143 **

Készítsünk genetikai modellt a vércsoportok öröklődésére! Egy
N elemű táblázatban adjuk meg a szülők vércsoportjának  geno-
típusát! A szülők közül véletlenszerűen válasszunk kettőt, és
ugyancsak véletlenül válasszuk ki egyik génjüket! Az így  ka-
pott génpár lesz az utód genotípusa. Végezzük el ezt  N-szer,
és töltsük fel az utódok táblázatát. Ha végeztünk, az így ka-
pott táblázat legyen a szülők táblázata, és  kezdjük  újra  a
szimulációt! Ábrázoljuk a vércsoportok megoszlását!


 7.144 **

Az előző feladatot ki lehet bővíteni több jelenség szimulálá-
sával:

   1. Mutáció: a gén átadásánál bizonyos valószínűséggel  hi-
      ba történik.
   2. Migráció: a szülőtáblázatba új elemek jönnek.
   3. Szelekció: a szülővé válás esélye függ a genotípustól.
   4. Szimpátia: az elsőnek kiválasztott szülő  genotípusától
      függ a másodiké.

Írjunk programot a fenti jelenségek szimulálására!


 7.145 **

Fejlesszük tovább a genetikai modellt a nemek figyelembevéte-
lével! (Vérzékenység, piros-zöld színtévesztés.)


 7.146 *

Szokásos azt feltételezni, hogy a 'mennyiségi'  tulajdonságo-
kat több lokusz alléljai additív módon határozzák meg. (Ezért
nevezik ezeket poligénes tulajdonságoknak.) Ilyen  tullajdon-
ság pl. a magasság. Generáljunk K-szor N  db  egyedmagasságot
befolyásoló allélpárt, és értékeljük ki az így kialakult  po-
pulációt magasságeloszlás szerint!


 7.147 *

Készítsünk programot adott számú lepke mutáció hatására  tör-
ténő színváltozásának szemléltetésére adott erősségű  mutáció
esetén!


 7.148 **

Írjunk programot különböző tulajdonságú szarvasmarhák  tulaj-
donságainak öröklődéséről! A  program  készítsen  táblázatot,
amelyből megállapítható a fenotípusok száma, azok  %-os  meg-
oszlása, valamint a hozzájuk tartozó genotipusok száma.


 7.149 

Készítsünk programot, amely egy populáció  növekedését  szem-
lélteti

   1. exponenciális,
   2. logisztikus növekedés esetén!


 7.150 

Egy diploid genotípus egy lokuszán levő alternatív  allélokat
vizsgálunk (2 allél).  Készíts  táblázatot  és  grafikont  az
egyensúlyi genotípusgyakoriságokról az  egyik  allél  relatív
gyakoriságának függvényében.


 7.151 

Módosítsuk az előző feladatot! Vegyünk figyelembe adott mutá-
ciós rátákat!


 7.152 

Módosítsuk az előző feladatot! Vegyünk figyelembe adott  sze-
lekciós együtthatókat (relatív rátermettség)!


 7.153 

Módosítsuk az előző feladatot! Rajzoljuk ki, s mutassuk  meg,
hogy szelekció esetén a populáció átlagos  rátermettsége  nö-
vekszik.


 7.154 **

Egy diploid genotípus egy lokuszán levő alternatív  allélokat
vizsgálunk (3 allél).  Készíts  táblázatot  és  grafikont  az
egyensúlyi genotípusgyakoriságokról a két allél relatív  gya-
koriságának függvényében.


 7.155 

Készítsünk táblázatot és grafikont beltenyésztett  populáció-
ban a heterozigóták számának csökkenéséről! (A t. generációra
a következő összefüggés igaz: H=H0*(1-(1/2*N))^t.)


 7.156 

Egy idealizált ragadozó-zsákmány kölcsönhatást  a  Lotka-Vol-
terra-egyenletek írják le. Készítsünk a  két  populáció  lét-
számváltozását szemléltető programot!


 7.157 *

Írjunk programot, amely a periódusos rendszer  elemeiről  né-
hány jellemzőt (ionizációs energia, atomsugár, sűrűség  stb.)
tárol, és ezekről a rendszám függvényében grafikont  tud  ké-
szíteni!


 7.158 *

Az előző programot egészítsük ki úgy, hogy  kérésünkre  vala-
melyik jellemző szerint sorba rendezve írja ki az elemeket!


 7.159 **

Készítsünk programot ionok meghatározására adott  tulajdonsá-
gaik alapján, illetve adott ionok tulajdonságainak kiíratásá-
ra (csapadéktáblázat).


 7.160 **

Készítsünk programot bomlási folyamat szemléltetésére, amely-
ben egy anyag egy közbenső anyaggá bomlik, majd  egy  további
anyag keletkezik! A bomlás jellemzőit hisztogramon és  hidro-
dinamikai modellen ábrázolja. A bomlás sebessége változtatha-
tó legyen!


 7.161 **

Készítsük el az A+B <-> C kémiai reakciót  szimuláló  progra-
mot! A program folyamatosan jelenítse meg a reakciótér válto-
zásait, és készítsen grafikont  a  három  anyag  molekuláinak
számáról!


 7.162 **

Az előző szimulációs programban adjuk meg az  egyesülés,  il-
letve a bomlás valószínűségét is! Ha az átalakulás feltételei
adottak és egy véletlenszám kisebb a  valószínűségnél,  akkor
történjék átalakulás!


 7.163 **

Fejlesszük tovább a szimulációt azzal, hogy az A és B közötti
vonzást, illetve az azonosak közötti taszítást is  figyelembe
vesszük! Ha A szomszédja üres, de abban az irányban a második
szomszédban B van, akkor közelebb vonzza. Ha a  szomszédja  A
és a második szomszéd abban az irányban üres, akkor eltaszít-
ja. B-re ugyanez igaz.


 7.164 **

A következő reakciókkal egy katalizátor  működését  szimulál-
hatjuk: A+X->B; B->C+Y; C->A. X és Y szabadon  ki-be  áramol-
hat. Írjunk ilyen szimulációs programot!


 7.165 **

Az előző feladatot módosítsuk úgy, hogy az utolsó  reakcióban
C-ből két A molekula keletkezzék!


 7.166 **

Készítsünk  gyakoroltató  programot,  amellyel  a  periódusos
rendszer megismerését segíthetjük elő. A program mutasson  rá
egy helyre a periódusos rendszerben, s a felhasználónak kell-
jen megadni az ott található atomot, fontosabb jellemzőit!


 7.167 **

Oldjuk meg az előző feladatot fordítva is: egy - nevével vagy
jellemzőivel - megadott atomot kelljen elhelyezni a  periódu-
sos rendszerben!


 7.168 

Készítsünk programot, amely 1  mólnyi  ideális  gáz  nyomása,
térfogata, illetve hőmérséklete közül bármelyik  kettőből  ki
tudja számítani a harmadikat!


 7.169 *

Megadtuk egy szénhidrogén szerkezeti mátrixát, amelyben az I.
sor J. oszlopában az I. és a J. atom közötti kötésszám talál-
ható, illetve 0, ha közöttük nincs kötés!

   1. Adjuk meg a szén, illetve hidrogénatomok számát!
   2. Döntsük el, hogy a mátrix helyesen van-e kitöltve (csak
      1 és 4 kötésszámú atom van, s a mátrix egyetlen -össze-
      függő - molekula mátrixa)!
   3. Mondjuk meg, hogy aromás szénhidrogénről van-e szó!
   4. Döntsük el, hogy gyűrűs szénhidrogénről van-e szó!
   5. Döntsük el, hogy telítetlen szénhidrogénről van-e szó!
   6. Adjuk meg a szénhidrogén azon atomjait,  amelyek gyűrű-
      ben vannak vagy gyűrűket kötnek össze!


 7.170 

Egy hidrogénből, jódgőzből és hidrogénjodidból  álló  elegyet
vizsgálunk. Számítsuk ki adott reakciósebességek mellett idő-
egységenként az egyes molekulák koncentrációit!


 7.171 

Egy többlépéses reakció esetén adott  reakciósebességek  mel-
lett számítsuk ki az egyes molekulák koncentrációit!


 7.172 *

Szimuláljuk a Millikan-kísérletet az elemi töltés  meghatáro-
zására!


 7.173 *

Szimuláljuk a galvánelem működését!


 7.174 

Készítsünk programot,  amelynek  segítségével  a  felhasználó
galvánelemet állíthat össze elektródok, illetve oldatkoncent-
rációk alapján, majd  a  program  megadja  az  áramerősséget,
irányt!


 7.175 *

Készítsünk számítógépes összerakójátékot (puzzle) az  atommag
szerkezetének szemléltetésére! A felhasználó tetszőleges  mó-
don tehessen össze protonokat, neutronokat,  s  a  számítógép
értékelje az így kapott atomot: mit  sikerült  összeállítani,
miért nem stabil izotóp, ...


 7.176 *

Készítsünk számítógépes összerakójátékot (puzzle)  az  elekt-
ronszerkezet szemléltetésére! A felhasználó  helyezhessen  el
tetszőlegesen elektronokat, s a program adja meg,  mit  sike-
rült létrehoznia, mi miért nem szabályos!


 7.177 *

Készítsünk számítógépes összerakójátékot (puzzle)  szénhidro-
gének molekulaszerkezetének  szemléltetésére!  A  felhasználó
atomokból, atomcsoportokból építkezhet, s a program  közölje,
hogy mit sikerült alkotnia. Elképzelhető olyan  változat  is,
amikor a program közli a célt, s  a  felhasználónak  ki  kell
egészítenie egy félkész molekulát vagy pedig teljesen elölről
kell felépítenie!


 7.178 

Készítsünk gyakoroltató programot szénhidrogének  elnevezésé-
nek gyakoroltatására! Konstitúciós  képlet  alapján  kérdezze
meg a molekula nevét, illetve név alapján kelljen  megadni  a
konstitúciós képletet!


 7.179 *

Készítsünk programot, amely egy emeletes házban működő liftet
szimulál! A ház legyen pl. 9 emeletes, a liftbe egyszerre ha-
tan szállhatnak be. Az utasok túlnyomó többsége a saját  eme-
letéről a földszintre, illetve vissza  akar  menni,  és  csak
olyankor száll be a liftbe, ha az jó irányba megy.  Hogy  hol
jelenik meg újabb utas, azt előre beállított  valószínűséggel
a véletlen határozza meg. Figyeljük emeletenként a  várakozók
számát!


 7.180 **

Módosítsuk az előző programot a következő lehetőségekkel:

   1. a liftnek stratégiája van (pl. lefelé utasgyűjtő),
   2. a lift irodaházban van,  és mind az induló- mind a cél-
      állomás véletlenszerű,
   3. a lift hívásakor az utas közli, hogy merre akar menni,
   4. két lift is rendelkezésre áll, de a hívógombjuk közös!


 7.181 

Szimuláljuk egy páternoszter működését! Minden  emeleten  vé-
letlenszerűen megjelenő utasok véletlenszerű irányba  akarnak
menni.


 7.182 *

Készítsünk programot,  amely  egy  útkereszteződés  forgalmát
szimulálja! A program állítsa automatikusan a lámpákat, a vé-
letlenszerűen érkező autók mennyiségétől függően számítsa  ki
a váltási időket, jelenítse meg az autókat!


 7.183 **

Szimuláljuk egy főútvonal forgalmát! Adott az  út  hossza,  a
jelzőlámpák távolsága, a ki- és  behajtási  helyek.  Lehessen
beállítani a jelzőlámpák programját, a ki- és behajtások gya-
koriságát, a keresztirányú forgalom gyakoriságát!  A  program
jelenítse meg az út pillanatnyi képét, az egyes lámpáknál vá-
rakozó autók számát, autónként a megállások számát és az  át-
lagos áthaladási időt!

 7.185 **

Írjunk programot, amely egy vasútvonal forgalmát  szimulálja!
Legyen a vonalon N állomás, ezeken néhány vágány, az  állomá-
sok közötti egyetlen vágányon közlekedjenek gyors-,  személy-
és tehervonatok!


 7.186 *

Írjunk programot egy teherpályaudvar forgalmának szimulálásá-
ra! Az ide érkező tehervonatokat szét kell bontani, más  sze-
relvényeket kell összeállítani, és a lehetséges négy  irányba
továbbítani.


 7.187 **

Írjunk programot egy metróállomás forgalmának  szimulálására!
Feltételek: két irányba induló  vonatok,  két  mozgólépcső  a
hosszával és sebességével, az állomásra beférő utasok  száma.
Lehessen beállítani az utasok érkezésének gyakoriságát, irány
szerinti eloszlását, a leszállók átlagos számát, a  szerelvé-
nyek követési idejét, a szerelvényen utazók maximális számát.
A program jelezze a mozgólépcsőkre, illetve a  szerelvényekre
várakozók számát (irányonként), a mozgólépcsőn utazók  számát
és a felszállók számát!


 7.188 **

Fejlesszük tovább az előző programot! Menet  közben  lehessen
módosítani a követési időközt, lehessen a  szükséges  irányba
be-, illetve kikapcsolni a harmadik mozgólépcsőt.  A  program
figyelmeztessen a torlódásokra, kövesse nyomon a mozgólépcsők
kihasználtságát!


 7.189 *

Írjunk szimulációs programot egy repülőtér forgalmának model-
lezésére! Adott a menetrend és két (három)  kifutópálya.  Kü-
lönböztessünk meg két esetet:

   - minden gép pontosan érkezik, illetve indul;
   - minden gép indulásának, illetve érkezésének a menetrend-
     ben előírttól legfeljebb 5 perccel szabad eltérnie  (,de
     ennyivel előbb vagy később is lehet)!


 7.190 

Készítsünk programot a morzejelek gyakorlására! A hanggenerá-
tor felhasználásával játsszon el előre adott ütemben egyet  a
memóriájában tárolt néhány szöveg közül!


 7.191 **

Készítsünk KRESZ-programot! A program néhány útkereszteződést
tárol, ezek közül választ egyet, bele táblákat vagy  lámpákat
és járműveket! A felhasználónak kell megadnia  az  áthaladási
sorrendet, ezt a gép értékelje!


 7.192 

Készítsünk dinamikus modellt a hőtárolós  kályha  működésére!
Az energia szakaszosan érkezik a  hálózatból.  Éjszakai  áram
esetén naponta egyszer, hangfrekvenciás körvezérlésnél vélet-
len eloszlásban. Az energiát akkor adja át a szobának,  ha  a
levegő hőmérséklete egy küszöb alá csökken. A szoba  levegője
folyamatosan ad energiát a kinti (napszakonként  változó  hő-
mérsékletű) levegőnek. A két utóbbi energiaátadás sebessége a
hőmérséklet-különbséggel arányos.


 7.193 

Készítsünk programot a kondenzátor  energiatároló  szerepének
szemléltetésére! Az ABS(SIN(2*PI*t/T))  szerinti  bemenő  fe-
szültség az egyenirányító belső ellenállásán keresztül  tölti
a kondenzátort, a kisütő áram pedig állandó. Legyen lehetőség
a különböző kisütő áramokhoz és a szűrés megfelelő  minőségé-
hez tartozó kapacitások meghatározására!


 7.194 

Az előző programban próbáljuk ki a véletlenszerűen, illetve a
periodikusan változó kisütő áramot!


 7.195 

Írjunk programot, amely a  kötőszavak  alapján  megállapítja,
hogy milyen típusú mellérendelő összetett mondatról van  szó!
A program kérje be a mondatot, külön megjelölve benne a  tag-
mondatokat összekapcsoló kötőszót (ill. többszörös összetétel
esetén minden ilyet), majd írja ki az összetétel típusát!


 7.196 

Készítsünk programot az ly és j használatának gyakoroltatásá-
ra! Legyenek kiegészítendő szavak vagy a hiányos szavak közül
az ly-osak sorszámát kelljen megadni!


 7.197 

Készítsünk egyszerű (tehát nem összetett) szavak  elválasztá-
sát gyakoroltató programot! (A szavakat  a  program  tárolja,
közülük véletlenszerűen választ.)


 7.198 

Készítsünk verselemző programot időmértékes versek  skandálá-
sára!


 7.199 

Készítsünk szótárprogramot valamely idegen nyelvhez!


 7.200 

Készítsünk idegen szavak tanulását segítő programot!  Hol  az
egyik, hol a másik nyelvű szót írja ki  a  gép,  és  a  másik
nyelvűvel kelljen válaszolni! A program hagyjon javítási  le-
hetőséget, és ismerje fel a helyes választ, hibás válasz ese-
tén árulja el a helyeset! Adjon lehetőséget a szókincs  menet
közben történő bővítésére is!


 7.201 *

Készítsünk olyan programot, amelyikben idegen nyelvű szöveget
kell kiegészíteni adott lehetőségek közül  eggyel!  Gyakorol-
tathatunk ragozást, igeidőt, névelőt, egyeztetést stb.


 7.202 *

Írjunk programot, amely egy ország népességét szimulálja! Ve-
gyük figyelembe a járványokat, háborúkat és a gazdasági hely-
zet alakulását!


 7.203 

Írjunk programot, amely több ország adott időszakra eső  tör-
ténelmi eseményeit tárolja. Kérésre időrendben  egymás  mellé
helyezve a kért néhány ország eseményeit írja a képernyőre!


 7.204 

Készítsünk tesztprogramot a következő típusú tudáselemek  ki-
kérdezésére:

   1. összetartozó fogalmak kiválasztása,
   2. események és évszámok kapcsolata,
   3. kronológiai sorrend megállapítása,
   4. szakkifejezések és meghatározások párosítása!


 7.205 

Készítsünk tesztprogramot nevezetes események  helyének  vak-
térképen való megjelölésére, illetve a megjelölt helyhez  fű-
ződő esemény megnevezésére!


 7.206 

Írjunk programot az Árpád-házi királyok  uralkodási  idejének
gyakoroltatására! Kérdezze a program a király uralkodási ide-
jét, elődjét és utódját a trónon, valamint  az  évszámhoz  az
uralkodó nevét!


 7.207 **

Készítsünk szimulációs programot a  földbirtokok  öröklődésé-
nek, szétaprózódásának, ...  szemléltetésére  a  középkorban!
Induljunk ki egy  adott  birtokeloszlásból,  játsszuk  le  az
öröklést különböző szabályok szerint:

   - a legidősebb fiú örököl,
   - minden fiú örököl egyenlő részt,
   - minden fiú örököl, de esetleg különböző részt,
   - a király véletlenszerűen adományoz birtokot,
   - a király annak ad birtokot, akinek nincs semmije,
   - a király nagyobb valószínűséggel ad birtokot annak, aki-
     nek korábban is nagy birtoka volt,
   - a király elkoboz birtokokat,
   - ... (más szabályokkal is színesíthetjük a feladatot).

Ha külön szabály nem intézkedik, a birtok visszaszáll a koro-
nára (bár ettől eltérően is intézkedhetünk).


 7.208 **

Módosítsuk úgy az előző feladatot, hogy a lányok  is  örököl-
hessenek, s így házassággal is lehet birtokot szerezni!


 7.209 **

Szimuláljuk egy megye falvai lakosságának alakulását! Ez egy-
részt a születésektől, halálozásoktól függ, másrészt pedig  a
költözésektől. A költözést befolyásolja, hogy van-e a faluban
iskola, munkalehetőség, KÖZÉRT, orvos stb. Ezeket viszont  az
befolyásolja, hogy hányan laknak a faluban. Egy falu akkor is
kedvelt lakóhely lehet, ha közel van város, jók a közlekedési
lehetőségek, kellemes üdülőhely stb.


 7.210 

A Föld lakosságának - idealizált -  növekedesét  a  következő
egyszerű egyenlet írhatja le:

   N' = ( Sz - H ) * N,

azaz a létszámváltozás  a  létszámmal  arányos  születésekből
(sz*N), valamint a szintén létszámmal arányos  halálozásokból
(H*N) származik. Írjunk programot, amely adott  születési  és
halálozási ráták esetén bemutatja a Föld lakosságának  válto-
zását! (Az ilyen modelleket hívják világmodellnek.)


 7.211 *

Módosítsuk az előbbi feladatot úgy, hogy  a  születési  rátát
csökkentse a környezetszennyezés, a  halálozási  rátát  pedig
növelje a környezetszennyezés, az élelmiszerhiány,  az  ener-
gia- és nyersanyagforrások kimerülése!


 7.212 *

Vezessünk be az előbbi  modellbe  természeti  katasztrófákat,
születésszabályozást stb.!


 7.213 **

Az ipari termelés növekedésének bevezetésével kapcsoljuk ösz-
sze a korábbi példákban szereplő hatóerőket! Az ipari  terme-
lés növeli a környezetszennyezést, csökkenti a nyersanyagtar-
talékokat, ...


Földrajz
--------


 7.214 

Írjunk programot, amely kikérdezi a felhasználót, hogy melyik
város, melyik megyében van! Keressünk grafikus megoldást is a
programhoz!


 7.215 

Készítsünk programot, amely egy adott vaktérképen a gép által
kiírt város helyének meghatározását értékeli!


 7.216 

Írjunk programot az országok fővárosainak tanítására! A prog-
ramnak legyen egy oktató és egy kikérdező része!  A  kikérde-
zéskor kérdezzen országgal és fővárossal is! A program  érté-
kelje is a teljesítményt!


 7.217 

Készítsünk programot, amely kirajzolja az országot a megyeha-
tárokkal együtt, és kikérdezi a megyeszékhelyeket!


 7.218 

Készítsünk gazdaságföldrajzi tesztet  adott  ország  jellemző
tulajdonságainak meghatározására!


 7.219 *

Európában N helyen mértük a  napi  hőmérsékletet.  Rajzoljunk
ezen adatok alapján izotermatérképet!


 7.220 

Írjunk programot, amely tárolt adatok alapján kirajzolja  Eu-
rópa függőleges metszetét a kívánt földrajzi  szélesség  vagy
hosszúság mentén!


 7.221 

Egy mátrixban tároljuk az ország egy részletének műholdtérké-
pét. Minden egyes elem az adott pont fényességét  tartalmazza
0 és 255 között. Készítsünk  programot,  amely  kirajzolja  a
képernyőre az összes,  adott  fényességnél  fényesebb  pontot
(ún. intenzitásvágás)!


 7.222 

Egy mátrixban tároljuk az ország egy részletének műholdtérké-
pét. Minden egyes elem az adott pont fényességét  tartalmazza
0 és 255 között. Készítsünk programot, amely megadaja a  fel-
hővel borított terület nagyságát!


 7.223 

Egy mátrixban tároljuk az ország egy részletének műholdtérké-
pét. Minden egyes elem az adott pont fényességét  tartalmazza
0 és 255 között. Készítsünk programot, amely megadja az  éle-
ket (a különböző területek határvonalait - ahol az intenzitás
nagyot változik - ilyenek például a folyók, a tavak  határvo-
nalai stb.)!


 7.224 *

100 növényfajról tároljuk termesztésének optimális feltétele-
it. Írjunk programot, amely bekéri egy adott  terület  éghaj-
lati adatait (h§mérséklet, csapadék stb.) és a földrajzi fek-
vést (szélességi kör, tengerszint feletti magasság stb.) majd
kiírja az azon a helyen optimálisan termeszthető  növényeket,
ha ilyen nincs, akkor azokat, amelyek az optimálistól a lehe-
tő legkisebb mértékben térnek el!


 7.225 

Írjunk programot, amely legfeljebb öt kérdésre adott igen-nem
válasz alapján kitalálja, hogy melyik megyére gondoltunk!


 7.226 **

Írjunk programot, amely a testnevelésben  használatos  pikto-
gramok segítségével összeállít adott elemszámú  (végrehajtha-
tó) gimnasztikai gyakorlatot!


 7.227 **

Írjunk programot, amely egy testnevelésóra  gyakorlatait  ál-
lítja össze, ha ismert a lehetséges  gyakorlatok  köre,  azok
típusai, nehézsége, időigénye! Az óra legyen változatos  gya-
korlattípusban és nehézségben is!


 7.228 

Négy pólusú indukciós motort hat  pólusú  szinkron  generátor
táplál. A generátor fordulatszáma percenkénti N. Az indukciós
motor szlipje S%. Írjunk programot,  amely  különböző  bemenő
adatok (N és S) mellett meghatározza a motor fordulatszámát!


 7.229 

Írjunk programot, amely elvégzi egy  deltakapcsolás  csillag-
kapcsolássá való átalakítását! A program bemenő adata  legyen
a deltakapcsolás három ellenállása, kimenő adat pedig a csil-
lagkapcsolás három ellenállása.


 7.230 

Írjunk programot, amely elvégzi egy  csillagkapcsolás  delta-
kapcsolássá való átalakítását! A program bemenő adata  legyen
a csillagkapcsolás három ellenállása,  kimenő  adat  pedig  a
deltakapcsolás három ellenállása.


 7.231 

Egy papírszigetelésű kondenzátor két fegyverzete B=40 mm szé-
les, L=5 m hosszú fémfóliából áll. A fegyverzeteket egymástól
D=0.03 mm vastagságú kondenzátorpapír választja el,  amelynek
relatív dielektromos állandója E=2.5 . Mekkora ennek  a  kon-
denzátornak a kapacitása, ha

   1. a fegyverzetek síkban vannak kiterítve,
   2. a fegyverzetek henger alakban fel vannak tekerve?

Írjunk programot, amely a fenti  feladatot  különböző  bemenő
adatok (B, L, D, E) mellett meg tudja oldani!


 7.232 

Egy váltakozó áramról  táplált  adott  ellenállású  fűtőbetét
teljesítményét tirisztorral szabályozzák. Számítsuk ki a tel-
jesítményt  annak  függvényében,  hogy  milyen  feszültségnél
gyújt be a tirisztor!


 7.233 

Az előző feladat megoldásánál vegyük figyelembe, hogy a  tel-
jesítmény növekedésével a fűtőbetét hőmérséklete is nő, ezért
az ellenállása változik!


 7.234 

Készítsük el az alábbi feladat bármely (reális) adattal  tör-
ténő kiszámítására használható programot! Egy centrifugálsza-
bályzó karjai L hosszúságúak, fordulatszáma N. Mekkora a  ru-
dak függőlegessel bezárt szöge?


 7.235 

Rajzoltassuk fel a képernyőre a  Diesel-körfolyamat  elméleti
p-V diagramját! Valamilyen módon jelöljük az égés  helyén  az
energiabevezetést, az expanzió végén a hőelvezetést!


 7.236 

Írjunk programot, amely az Otto-körfolyamat termikus hatásfo-
kának (közelítő) meghatározását végzi el! A program  irreális
kompresszióviszony adatok esetén figyelmeztesse erre  a  fel-
használót!


 7.237 

Adott egy kéttámaszú tartó, amelyre N db erő hat. Adott mind-
egyik erő támadáspontja. Határozzuk meg a nyíróerő és a  nyo-
maték értékét

   1. egy adott x helyen,
   2. ha dx lépésközzel végigmegyünk a tartón!


 7.238 

Egy kéttámaszú tartó esetében számítsuk ki programmal  a  tá-
maszerőket egyenlőtlenül megoszló teher esetén!


 7.239 

Egy kéttámaszú tartó esetén készítsünk:

   1. kötélábrát,
   2. nyomatéki ábrát,
   3. nyíróerőábrát!


 7.240 

Egyik végén befogott vizszintes tartó végpontjában egy F füg-
gőleges erő hat. Készítsünk programot  a  tartó  lehajlásának
kiszámítására! Az eredmény egy táblázat  legyen,  amelyben  a
szabad végtől való távolság  0-tól  dx  lépésenként  változik
Xv-ig, F értéke pedig F0-tól dF lépésenként Fv-ig.


 7.241 

Szimuláljuk számítógép segítségével  a  gravitációs  ülepítés
folyamatát! Legyen megadható az ülepítendő részecske  átmérő-
je, sűrűsége, a közeg viszkozitása, sűrűsége, a folyadékszint
magassága!


 7.242 

Szimuláljuk számítógép segítségével a szűrés folyamatát!  Le-
gyen megadható a szűrőfelület, valamint az  alkalmazott  nyo-
máskülönbség!


 7.243 

Készítsünk szimulációs  programot  ipari  szárítóberendezések
működésének  bemutatására!  Legyen  megadható  a   szárítandó
anyag, a szárítólevegő, a fűtőgőz tömegárama, a fűtőgőz  nyo-
mása!


 7.244 

Készítsünk programot, amely egy csővezetékben az  egyes  sza-
kaszok áramlási sebességeit számolja!