8.1 ** Az ellátandó óraszámok ismeretében írjunk a tantárgyfelosztás készítését segítő programot! 8.2 ** Készítsünk programot, amely ismert tantárgyfelosztás esetén a kieső tanár állandó helyettesítésére tesz javaslatot (legyen egyenletes a túlóraelosztás)! 8.3 ** Egy adott tantárgyfelosztás ismeretében a következő évi tan- tárgyfelosztás felmenő rendszerben történő elkészítéséhez se- gítséget nyújtó programot írjunk (emelje ki a szétosztandó órákat)! 8.4 ** Írjunk órarendkészítést támogató programot! A program várjon a felhasználótól javaslatokat az órák elhelyezésére, ne en- gedje hibás órarend elkészítését, kérésre közölje, hol van még szabad lehetőség (terem, tanár, stb.), adjon módot órák áthelyezésére stb! 8.5 Készítsünk órarend-nyivántartó programot memóriatakarékosan, amely tud válaszolni a következő kérdésekre: 1. Melyik tanárnak, mikor és hol van órája? 2. Egy adott helyen kinek van órája? 3. Egy adott időben ey adott osztálynak milyen órája van és hol? 8.6 ** Írjunk programot, amely ismert órarend esetén adott órára he- lyettes tanár személyére javaslatot tesz a következő szempon- tok figyelembevételével: - szakszerű legyen a helyettesítés; - ha nem az, akkor az osztályban tanító tanárt jelöljön ki; - a helyettes tanárnak a lehető legkevesebb lyukasórája legyen ezáltal! 8.7 ** Készítsünk órarend-ellenőrző programot! A program a következő funkciókat ismerje: (bemenő adatok: tanár neve, tantárgy, osztályterem, időpont). 1. Adjuk meg egy adott tanár órarendjét! 2. Adjuk meg egy osztály órarendjét! 3. Adjuk meg egy terem beosztását! 4. Ellenőrizzük, hogy nincs-e ütközés az órarendben! 8.8 ** Írjunk algoritmust, amely ismert órarend esetén javaslatot ad óracserékre: 1. adott órát bármikorra, 2. adott órát adott napra, 3. bárhonnan egy adott órára! 8.9 ** Kész órarend alapján írjunk terembeosztást készítő programot a szaktantermek egyenletes kihasználtságát biztosítva (minden osztály a lehető legnagyobb óraszámban kerüljön oda)! 8.10 ** Ismert terembeosztás esetén keressünk rendkívüli foglalkozás- ra legoptimálisabban termet: 1. létszám szerint, 2. eszközigény szerint! 8.11 * Készítsünk programot, amely nyilvántartja az iskolában tanító tanárok személyi adatait, szolgálati éveinek számát, kulcs- számát, kitüntetéseit, alapfizetését, pótlékait, óradíját! 8.12 ** A tanárok adatait nyilvántartó program és az ellátandó óra- számok ismeretében írjunk algoritmust, amely javaslatot tesz arra, hogy milyen szakos tanárt keressünk, maximált fizetést figyelembevéve! 8.13 * Készítsünk programot, amely adott összegű fizetésemelést szétoszt a tanárok között úgy, hogy a nettó béremelések ará- nya meghatározott legyen! 8.14 * Készítsünk programot, amely adott összegü jutalmat szétoszt a tanárok közt úgy, hogy a nettó jutalmak aránya meghatározott legyen! 8.15 ** Készítsünk programot, amely az életkor és a nettó fizetés közti kapcsolatot közelíti és az attól való abszolút, relatív eltérés szerint sorbarendezi a tanárokat! 1. Adott egyenessel. 2. Regressziós egyenessel. 3. Más adott vagy számolható függvénnyel. 8.16 ** Készítsünk programot, amely javaslatot tesz érettségin, ver- senyen stb. felügyelő tanárok személyére az egyenletes leter- helés, a szakos megkötöttség, személyi adottságok figyelembe- vételével. 8.17 * Készítsünk programot, amely nyilvántartja az iskola tanulói- nak személyi adatait (név, személyi szám, osztály, tanult tantárgyak, és a kapott osztályzatok). Tudjunk a programmal a nyilvántartott adatokból különböző szempontok alapján keres- ni, listázni! 8.18 ** Készítsünk programot, amellyel évenként aktualizálni lehet a tanulónyilvántartást! 8.19 * Készítsünk programot, amely egy osztály félévi, évvégi érté- kelését végzi el! Tudjon számolni: 1. osztály-tantárgyi átlagokat, 2. osztályátlagot, 3. tantárgyankénti bukásarányt, 4. osztályban bukásarányt, 5. egyéb, osztálystatisztikához szükséges jellemzőket, 6. rendezze különböző szempontok szerint az ossztály tanu- lóit! 8.20 ** Készítsünk programot, amely az iskola félévi, évvégi értéke- lését végzi! Tudja számítani: 1. egy osztály tantárgyi átlagát, 2. osztályátlagot, 3. tantárgyankénti bukásarányt, 4. az iskola tantárgyi átlagait, 5. teljes iskolaátlagot, 6. tantárgyankénti bukásarányt! 8.21 * Rendezzük különböző szempontok szerint (tanulmányi átlag, hiányzás stb.) sorrendbe az iskola tanulóit: 1. osztályonként, 2. évfolyamonként, 3. iskolaszinten! (Természetesen további egyéni szempontok figyelembevétele kí- vánatos!) 8.22 ** Veszélyeztetett és hátrányos helyzetű tanulók és a velük kap- csolatos tennivalók nyilvántartására és nyomonkövetésére ké- szitsünk programot! 8.23 * Készítsünk programot, amely a diákkörök eszközállományát és pénzügyi helyzetét követi nyomon napra készen! 8.24 * Írjunk programot, amely a szülők keresetének, a szociális helyzetnek, a tanulók tanulmányi eredményének figyelembevéte- lével megállapítja a menzadíjat! 8.25 * Készítsünk programot,amely osztályonként a napi tej, kakaó, péksütemény mennyisége alapján kiszámítja: 1. a havi pénzbefizetést osztályonként, 2. a havi rendeléseket a tejiparnak és a sütőiparnak na- ponkénti bontásban, 3. a havi összesített számlát a tejiparnak és a sütőipar- nak! 8.26 * Készítsünk programot az iskola eszközállományának a nyilván- tartására szakleltáronként, értékek szerint (állóeszköz, fo- gyóeszköz)! 8.27 * Írjunk algoritmust, amely nyilvátartja a fejlesztési igénye- ket! 8.28 ** Készítsünk programot, amely az eszközállomány, a fejlesztési igények és a rendelkezésre álló pénzmennyiség ismeretében ja- vaslatot tesz a beszerzésekre!(Tartalmazhat több alternatívát is). 8.29 ** Írjunk programot, amely az iskolai könyvtár anyagát tárolja, (cím, szerző, kölcsönzés ténye, időpontja, lejárat ideje bon- tásban). Tudjunk a programmal a tárolt adatok alapján keresni és listát készíteni! 8.30 ** Készítsünk programot, amely a kölcsönzéseket napra készen kö- veti nyomon, figyelmeztet a kölcsönzési határidő lejártára, várakozó listát készít! 8.31 ** Írjunk programot, amely a könyvállomány, a beszerzési igények és a pénzmennyiség ismeretében javaslatot tesz a beszerzések- re, és figyelmeztet a várható megjelenés előtt a megrendelés elküldésére! (Tartalmazhat több alternatívát is!) 8.32 ** Készítsünk kísérletekhez szükséges eszközösszeállító progra- mot! Bemenő adatok: - a kísérlet azonosítója, - demonstrációs vagy tanulókísérlet, - a csoport létszáma. Kimenő adatok: - eszközök neve, darabszáma, - a tanulókísérleteknél csoportosítás, - az összes eszköz mennyisége. 8.33 * Készítsünk programot, amely az előző feladathoz szükséges adatbázist létrehozza! 8.34 ** Írjunk programot, amely az I. osztályos középiskolai tanulók érdemjegyeit összeveti az általános iskolai érdemjegyekkel és az eltéréseket különböző szempontok alapján értékeli (tanár, tantárgy, tanuló, általános iskola, ...)! 8.35 ** Készítsünk programot, amely a középiskolába jelentkező tanu- lókat érdemjegyeik alapján rangsorolja (kiemelt tárgyak, ja- vuló-romló tendencia, meghatározott maximált pontszám)! 8.36 ** Készítsünk programot, amely egy osztály tanulóinak és érdem- jegyeinek ismeretében felelőt választ ki! 8.37 ** Írjunk keretprogramot, amely segítségével tetszőleges témájú felelet-választós feladatlapot készíthetünk! 8.38 * Készítsünk programot, amely adott feladatlap alapján vizsgáz- tatja a tanulókat! (A kérdéseket kiírja a képernyőre és érté- keli a billentyűzetről bevitt válaszokat!) 8.39 ** Készítsünk programot, amely egy feladatsor pontszámai alapján osztályzási javaslatot tesz: 1. adott ponthatárokkal, 2. adott átlagra adott intervallumhatárokkal, 3. százalékos teljesítmények alapján, 4. teljes megoszlás alapján, 5. egyéb szempontok alapján! 8.40 * Készítsünk programot, amely egy osztály ülésrendjét tárolja! 8.41 ** Készítsünk programot, amely a tanulók testmagassága, nemük, esetleges egészségügyi problémáik figyelembevételével ülés- rendet készít! 8.42 ** Készítsünk programot, amely egy osztályra riadóláncot készít telefonszám és lakhely ismeretében úgy, hogy akármelyik tanu- lótól indulva a legrövidebb idő alatt jusson el a hír minden- kihez! 8.43 ** Írjunk programot, amely az előző kirándulások, a kirándulás időtartama, az előre adott lehetséges látnivalók és a pénz- ügyi lehetőségek ismeretében javaslatot tesz a kirándulás út- vonalára és a közlekedési eszközökre! 8.44 ** Írjunk programot, amely egy kirándulás útvonaltervének isme- retében az időbeosztás és a költségvetés elkészítését segíti! 8.45 ** Készítsünk programot, amely kitöltött szociometriai lapok feldolgozását segíti! 8.46 * Készítsünk programot, amelynek segítségével szociometriai felméréseket lehet végezni! A program értékeljen is! 8.47 ** Készítsünk programot, amely az ismert adatok felhasználásával szociometriai hálót készít, felhívja a figyelmet a periféri- kus gyerekekre! 8.48 ** Készítsünk programot, amely nyilvántartja egy tanuló házi feladatait! Bemenő adatok: órarend, iskolán kívüli elfoglalt- ság, alkalmi program, házi feladatra szükséges idő. 8.49 ** Készítsünk élő határidőnaplót! 8.50 * Készítsünk programot, amely a tanuló betegsége esetén taná- csot ad, hogy kitől kérdezze meg az egyes tantárgyak házi feladatait vagy tananyagait! 8.51 ** Készítsünk programot, amely az iskolai tanulmányi mozgalom értékelését végzi! 8.52 * Készítsük el az iskolai labdarúgó (kézilabda stb.) bajnokság sorsolását! Mindenki játsszon mindenkivel, páratlan csapat- szám esetén 1 csapat mindig szabadnapos. 8.53 ** Készítsünk programot, amely az iskolai bajnokság eredményeit nyilvántartja! Minden forduló után táblázatot készít a baj- nokság állásáról. 8.54 * Írjunk programot, amely nyilvántart különböző postai befize- téseket! A határidő lejárta után írásban értesíti a késleke- dőket. 8.55 ** Készítsünk programot, amely kollégiumi szobabeosztást készít! Feltételek, hogy a lányok és a fiúk lehetőleg külön emeletre kerüljenek, továbbá mindenki legalább egy osztálytársával le- gyen egy szobában!