8.1 **

Az ellátandó óraszámok ismeretében írjunk a tantárgyfelosztás
készítését segítő programot!


 8.2 **

Készítsünk programot, amely ismert tantárgyfelosztás esetén a
kieső tanár állandó helyettesítésére tesz javaslatot  (legyen
egyenletes a túlóraelosztás)!


 8.3 **

Egy adott tantárgyfelosztás ismeretében a következő évi  tan-
tárgyfelosztás felmenő rendszerben történő elkészítéséhez se-
gítséget nyújtó programot írjunk (emelje  ki  a  szétosztandó
órákat)!


 8.4 **

Írjunk órarendkészítést támogató programot! A program  várjon
a felhasználótól javaslatokat az órák elhelyezésére,  ne  en-
gedje hibás órarend elkészítését, kérésre  közölje,  hol  van
még szabad lehetőség (terem, tanár, stb.), adjon  módot  órák
áthelyezésére stb!


 8.5 

Készítsünk órarend-nyivántartó programot  memóriatakarékosan,
amely tud válaszolni a következő kérdésekre:

   1. Melyik tanárnak, mikor és hol van órája?
   2. Egy adott helyen kinek van órája?
   3. Egy adott időben ey adott osztálynak milyen  órája  van
      és hol?


 8.6 **

Írjunk programot, amely ismert órarend esetén adott órára he-
lyettes tanár személyére javaslatot tesz a következő szempon-
tok figyelembevételével:

   - szakszerű legyen a helyettesítés;
   - ha nem az, akkor az osztályban  tanító  tanárt  jelöljön
     ki;
   - a helyettes tanárnak a  lehető  legkevesebb  lyukasórája
     legyen ezáltal!


 8.7 **

Készítsünk órarend-ellenőrző programot! A program a következő
funkciókat ismerje:
(bemenő adatok: tanár neve, tantárgy, osztályterem, időpont).

   1. Adjuk meg egy adott tanár órarendjét!
   2. Adjuk meg egy osztály órarendjét!
   3. Adjuk meg egy terem beosztását!
   4. Ellenőrizzük, hogy nincs-e ütközés az órarendben!


 8.8 **

Írjunk algoritmust, amely ismert órarend esetén javaslatot ad
óracserékre:

   1. adott órát bármikorra,
   2. adott órát adott napra,
   3. bárhonnan egy adott órára!


 8.9 **

Kész órarend alapján írjunk terembeosztást készítő  programot
a szaktantermek egyenletes kihasználtságát biztosítva (minden
osztály a lehető legnagyobb óraszámban kerüljön oda)!


 8.10 **

Ismert terembeosztás esetén keressünk rendkívüli foglalkozás-
ra legoptimálisabban termet:

   1. létszám szerint,
   2. eszközigény szerint!


 8.11 *

Készítsünk programot, amely nyilvántartja az iskolában tanító
tanárok személyi adatait, szolgálati éveinek  számát,  kulcs-
számát, kitüntetéseit, alapfizetését, pótlékait, óradíját!


 8.12 **

A tanárok adatait nyilvántartó program és az  ellátandó  óra-
számok ismeretében írjunk algoritmust, amely javaslatot  tesz
arra, hogy milyen szakos tanárt keressünk, maximált  fizetést
figyelembevéve!


 8.13 *

Készítsünk  programot,  amely  adott  összegű  fizetésemelést
szétoszt a tanárok között úgy, hogy a nettó béremelések  ará-
nya meghatározott legyen!


 8.14 *

Készítsünk programot, amely adott összegü jutalmat szétoszt a
tanárok közt úgy, hogy a nettó jutalmak aránya  meghatározott
legyen!


 8.15 **

Készítsünk programot, amely az életkor  és  a  nettó  fizetés
közti kapcsolatot közelíti és az attól való abszolút, relatív
eltérés szerint sorbarendezi a tanárokat!

   1. Adott egyenessel.
   2. Regressziós egyenessel.
   3. Más adott vagy számolható függvénnyel.


 8.16 **

Készítsünk programot, amely javaslatot tesz érettségin,  ver-
senyen stb. felügyelő tanárok személyére az egyenletes leter-
helés, a szakos megkötöttség, személyi adottságok figyelembe-
vételével.


 8.17 *

Készítsünk programot, amely nyilvántartja az iskola  tanulói-
nak személyi adatait (név,  személyi  szám,  osztály,  tanult
tantárgyak, és a kapott osztályzatok). Tudjunk a programmal a
nyilvántartott adatokból különböző szempontok alapján  keres-
ni, listázni!


 8.18 **

Készítsünk programot, amellyel évenként aktualizálni lehet  a
tanulónyilvántartást!


 8.19 *

Készítsünk programot, amely egy osztály félévi, évvégi  érté-
kelését végzi el! Tudjon számolni:

   1. osztály-tantárgyi átlagokat,
   2. osztályátlagot,
   3. tantárgyankénti bukásarányt,
   4. osztályban bukásarányt,
   5. egyéb, osztálystatisztikához szükséges jellemzőket,
   6. rendezze különböző szempontok szerint az ossztály tanu-
      lóit!


 8.20 **

Készítsünk programot, amely az iskola félévi, évvégi  értéke-
lését végzi! Tudja számítani:

   1. egy osztály tantárgyi átlagát,
   2. osztályátlagot,
   3. tantárgyankénti bukásarányt,
   4. az iskola tantárgyi átlagait,
   5. teljes iskolaátlagot,
   6. tantárgyankénti bukásarányt!


 8.21 *

Rendezzük különböző  szempontok  szerint  (tanulmányi  átlag,
hiányzás stb.) sorrendbe az iskola tanulóit:

   1. osztályonként,
   2. évfolyamonként,
   3. iskolaszinten!

(Természetesen további egyéni szempontok figyelembevétele kí-
vánatos!)


 8.22 **

Veszélyeztetett és hátrányos helyzetű tanulók és a velük kap-
csolatos tennivalók nyilvántartására és nyomonkövetésére  ké-
szitsünk programot!


 8.23 *

Készítsünk programot, amely a diákkörök  eszközállományát  és
pénzügyi helyzetét követi nyomon napra készen!


 8.24 *

Írjunk programot, amely a  szülők  keresetének,  a  szociális
helyzetnek, a tanulók tanulmányi eredményének figyelembevéte-
lével megállapítja a menzadíjat!


 8.25 *

Készítsünk programot,amely osztályonként a napi  tej,  kakaó,
péksütemény mennyisége alapján kiszámítja:

   1. a havi pénzbefizetést osztályonként,
   2. a havi rendeléseket a tejiparnak és a  sütőiparnak  na-
      ponkénti bontásban,
   3. a havi összesített számlát a tejiparnak és a  sütőipar-
      nak!


 8.26 *

Készítsünk programot az iskola eszközállományának a  nyilván-
tartására szakleltáronként, értékek szerint (állóeszköz,  fo-
gyóeszköz)!


 8.27 *

Írjunk algoritmust, amely nyilvátartja a fejlesztési  igénye-
ket!


 8.28 **

Készítsünk programot, amely az eszközállomány, a  fejlesztési
igények és a rendelkezésre álló pénzmennyiség ismeretében ja-
vaslatot tesz a beszerzésekre!(Tartalmazhat több alternatívát
is).


 8.29 **

Írjunk programot, amely az iskolai könyvtár anyagát  tárolja,
(cím, szerző, kölcsönzés ténye, időpontja, lejárat ideje bon-
tásban). Tudjunk a programmal a tárolt adatok alapján keresni
és listát készíteni!


 8.30 **

Készítsünk programot, amely a kölcsönzéseket napra készen kö-
veti nyomon, figyelmeztet a kölcsönzési  határidő  lejártára,
várakozó listát készít!


 8.31 **

Írjunk programot, amely a könyvállomány, a beszerzési igények
és a pénzmennyiség ismeretében javaslatot tesz a beszerzések-
re, és figyelmeztet a várható megjelenés előtt a  megrendelés
elküldésére! (Tartalmazhat több alternatívát is!)


 8.32 **

Készítsünk kísérletekhez szükséges eszközösszeállító  progra-
mot!

   Bemenő adatok:

      - a kísérlet azonosítója,
      - demonstrációs vagy tanulókísérlet,
      - a csoport létszáma.

   Kimenő adatok:

      - eszközök neve, darabszáma,
      - a tanulókísérleteknél csoportosítás,
      - az összes eszköz mennyisége.


 8.33 *

Készítsünk programot, amely  az  előző  feladathoz  szükséges
adatbázist létrehozza!


 8.34 **

Írjunk programot, amely az I. osztályos  középiskolai tanulók
érdemjegyeit összeveti az általános iskolai érdemjegyekkel és
az eltéréseket különböző szempontok alapján értékeli  (tanár,
tantárgy, tanuló, általános iskola, ...)!


 8.35 **

Készítsünk programot, amely a középiskolába jelentkező  tanu-
lókat érdemjegyeik alapján rangsorolja  (kiemelt tárgyak, ja-
vuló-romló tendencia, meghatározott maximált pontszám)!


 8.36 **

Készítsünk programot, amely egy osztály tanulóinak és  érdem-
jegyeinek ismeretében felelőt választ ki!


 8.37 **

Írjunk keretprogramot, amely segítségével tetszőleges  témájú
felelet-választós feladatlapot készíthetünk!


 8.38 *

Készítsünk programot, amely adott feladatlap alapján vizsgáz-
tatja a tanulókat! (A kérdéseket kiírja a képernyőre és érté-
keli a billentyűzetről bevitt válaszokat!)


 8.39 **

Készítsünk programot, amely egy feladatsor pontszámai alapján
osztályzási javaslatot tesz:

   1. adott ponthatárokkal,
   2. adott átlagra adott intervallumhatárokkal,
   3. százalékos teljesítmények alapján,
   4. teljes megoszlás alapján,
   5. egyéb szempontok alapján!


 8.40 *

Készítsünk programot, amely egy osztály ülésrendjét tárolja!


 8.41 **

Készítsünk programot, amely a tanulók  testmagassága,  nemük,
esetleges egészségügyi problémáik  figyelembevételével  ülés-
rendet készít!


 8.42 **

Készítsünk programot, amely egy osztályra riadóláncot  készít
telefonszám és lakhely ismeretében úgy, hogy akármelyik tanu-
lótól indulva a legrövidebb idő alatt jusson el a hír minden-
kihez!


 8.43 **

Írjunk programot, amely az előző kirándulások,  a  kirándulás
időtartama, az előre adott lehetséges látnivalók és  a  pénz-
ügyi lehetőségek ismeretében javaslatot tesz a kirándulás út-
vonalára és a közlekedési eszközökre!


 8.44 **

Írjunk programot, amely egy kirándulás útvonaltervének  isme-
retében az időbeosztás és a költségvetés elkészítését segíti!


 8.45 **

Készítsünk programot,  amely  kitöltött  szociometriai  lapok
feldolgozását segíti!


 8.46 *

Készítsünk  programot,  amelynek  segítségével  szociometriai
felméréseket lehet végezni! A program értékeljen is!


 8.47 **

Készítsünk programot, amely az ismert adatok felhasználásával
szociometriai hálót készít, felhívja a figyelmet a  periféri-
kus gyerekekre!


 8.48 **

Készítsünk programot, amely  nyilvántartja  egy  tanuló  házi
feladatait! Bemenő adatok: órarend, iskolán kívüli elfoglalt-
ság, alkalmi program, házi feladatra szükséges idő.


 8.49 **

Készítsünk élő határidőnaplót!


 8.50 *

Készítsünk programot, amely a tanuló betegsége  esetén  taná-
csot ad, hogy kitől kérdezze meg  az  egyes  tantárgyak  házi
feladatait vagy tananyagait!


 8.51 **

Készítsünk programot, amely az  iskolai  tanulmányi  mozgalom
értékelését végzi!


 8.52 *

Készítsük el az iskolai labdarúgó (kézilabda stb.)  bajnokság
sorsolását! Mindenki játsszon mindenkivel,  páratlan  csapat-
szám esetén 1 csapat mindig szabadnapos.


 8.53 **

Készítsünk programot, amely az iskolai bajnokság  eredményeit
nyilvántartja! Minden forduló után táblázatot készít  a  baj-
nokság állásáról.


 8.54 *

Írjunk programot, amely nyilvántart különböző postai  befize-
téseket! A határidő lejárta után írásban értesíti a  késleke-
dőket.


 8.55 **

Készítsünk programot, amely kollégiumi szobabeosztást készít!
Feltételek, hogy a lányok és a fiúk lehetőleg  külön emeletre
kerüljenek, továbbá mindenki legalább egy osztálytársával le-
gyen egy szobában!