13.1 *

Hangzörej bejátszás. Magnószalagon előre elkészített pár  má-
sodpercig hallható zajok szerepelnek; printeren való  nyomta-
tás, formázás a floppyn, gépelés a számítógépen,  tábláraírás
stb.
Játék: többféle hang bejátszása, és meg  kell  mondani,  hogy
melyik milyen hang.

Megoldási idő: 3 perc.
Értékelés:     ahány hangot eltalált, annyi pontot kap a csa-
               pat.


 13.2 **

Bekötött szemmel írjunk be egy kapott mondatot! Pl.:  Neumann
János, Hollerith és a népszámlálás stb.

Megoldási idő: 3 perc.
Értékelés:     ahány betűt eltál a  megfelelő  helyen,  annyi
               pont.


 13.3 **

'Most mutasd meg!'

   1.csapat: ?SN ERROR
   2.csapat: Konvertálás
   3.csapat: Csave"TEA"
   4.csapat: GOTO 1945
   5.csapat: INKEY$="Q"

Megoldási idő: max.2 perc csapatonként, összesen 10 perc.
Értékelés:     120 mp 10 pont
               110 "  20 pont
               100 "  30 pont
                90 "  40 pont
                80 "  50 pont
                70 "  60 pont
                60 "  70 pont
                50 "  80 pont
                40 "  90 pont
                30 " 100 pont
                20 " 110 pont
                10 " 120 pont


 13.4 *

Barkochba játék. Gondolni kell egy  számítástechnikával  kap-
csolatos fogalomra, híres emberre vagy tárgyra! A  kérdésekre
csak igennel vagy nemmel lehet válaszolni!

Megoldási idő: 3 perc játékonként.
Értékelés:     5 pont egy kitalálásért.


 13.5 *

Töltsük ki az alábbi táblázatot:  Vízszintesen  a  kérdésekre
válaszolva egy 8 betűs szót kell beírni. (A szavak kezdőbetű-
it beírtuk.) Az alábbi négyzetek összeolvasásával egy  számí-
tástechnikával kapcsolatos szót  kapunk.  (a8,b6,c5,c3,c2,f4,
d8,e4,b7,c4.)

          1   2   3   4   5   6   7   8
        ---------------------------------
      a !   !   !   !   !   !   !   !   !
        ---------------------------------
      b !   !   !   !   !   !   !   !   !
        ---------------------------------
      c !   !   !   !   !   !   !   !   !
        ---------------------------------
      d !   !   !   !   !   !   !   !   !
        ---------------------------------
      e !   !   !   !   !   !   !   !   !
        ---------------------------------
      f !   !   !   !   !   !   !   !   !
        ---------------------------------

   Aü = Így is értelmezhetjük az adatbázist.
   Bü = Adathordozón tárolt program bevitele az operatív  tár-
       ba.
   Cü = Egy adathordozó kitüntetett pályája, mely a többi  pá-
       lya címét tartalmazza. (Address track)
   Dü = A számítástechnikában a tömbökkel kapcsolatos  fogalom
       Megmutatja, hogy egy tömbön belül egy  elem  hány  in-
       dex segítségével adható meg.
   Eü = Egy program végrehajtásának folytatása két  vagy  több
       lehetséges irány egyikében valamely feltételtől függő-
       en.
   Fü = Logikai műveletekből és változókból  felépített  logi-
       kai kifejezés.

Megoldási idő: 5 perc.
Értékelés:     teljesen kitöltve 5 pont.


 13.6 *

Mi a hiba az alábbi sorokban?

    1.  10 PRINT [ízesített távcsalihatású etetőkeverék]
    2.  10 PRITN "brekeke
    3.  10 (3+5)*(23.23)=B
    4.  10 G=2876,456
    5.  10 INPUT A=13
    6.  10 INPUT LIBA=16
    7.  10 LET KACSA=123.56
    8.  10 LET MAJOM=23,34*1223
    9.  10 LET PRINT B
    10. 10 LET A=INPUTB
    11. 60 INPUT B*10
    12. 20 INPUT PI=3.1415927
    13. 20 POK="maszik a falon"
    14. 50 PRINT ne beszélgess!
    15. 20 INPUTa;c:f
    16. 12 KIFLI=5
    17. 32 OMLETT=Tojás+zsír
    18. 30 "Juhasz Zoli verekedett";PRINT

Megoldási idő: feladatonként 1 perc.
Értékelés:     1 pont feladatonként.


 13.7 *

Milyen  utasításokat  és  parancsokat  találsz   elrejtve   a
következő sorokban? (A szóközök összeolvasáskor  elhagyhatók,
és az ékezeteket, írásjeleket nem kell figyelembe venni.)

    1. ENDRE  •RÁJÁVAL  A  SÍNRE  ÁLLT,  MIKOR  SZ•LT  A  P•K
       -ELINDULT A VONAT.
    2. LENKE A LÁBAIN PUTTONYT FORRASZTOTT.
    3. KENGURU NÉNI NEW YORKBA UGROTT  KANCSALI  STATISZTIKÁT
       ÍRNI.

Megoldási idő: feladatonként 1 perc.
Értékelés:     feladatonként 1 pont.


 13.8 *

Melyik mondat igaz, és melyik hamis? Az igaz mondatok betűje-
leit összeolvasva egy 10 betűs szót kapunk. (A szó betűi  nem
sorrendben következnek!) Mi ez szó?

   A: Az INPUT jelentése: adatbevitel.
   B: PRINT után szövegkiírásához nem kell idézőjel.
   C: A GOTO feltételes vezérlőutasítás.
   D: Az IF csak LET után állhat a programban.
   E: Az ELSE utasítást minden számítógép BASIC-je ismeri.
   F: Egy numerikus változó értéke csak  pozitív  egész  szám
      lehet.
   G: A HT-n a LET alapszó elhagyható.
   H: AZ IF feltétlen vezérlőutasítás.
   I: A LEN, a VAL szövegkezelő függvények.
   J: Az INPUT után HT-n nem állhat idézőjelbe tett szöveg.
   K: A CLS utasítás törli a memóriát.
   L: A BOR nem lehet változó.
   M: A LEFT$ balról vág le karaktereket.
   N: A változó értékének kiírási formája: LET A
   O: Ha az INPUT után több változó  is  szerepel,  vesszővel
      kell őket elválasztani egymástól.
   P: Az INPUT után álló változó elé  mindig  egyenlőségjelet
      kell írni.
   R: 10 PRINT "helyes ez a sor?";A
   S: Két utasítást ugyanabban a BASIC sorban kettőspont  vá-
      laszt el egymástól.
   T: Az IF utasítás után mindig valamilyen feltétel követke-
      zik.
   U: AZ END-et nem kötelező a program végére írni.

Megoldási idő:10 perc.
Értékelés:     5 pont.


 13.9 *

Melyiknek mi a párja?

      A: IF A<>B       1: PRINT"jeles"
      B: LET B$=       2: THEN C=35
      C: PRINT         3: INKEY$
      D: IF A=5 THEN   4: "mi a szam"

Megoldási idő: 1 perc.
Értékelés:     1 pont.


 13.10 *

Oldjuk meg a rejtvényt! A válaszokat vízszintesen kell  beír-
ni, majd a középső sort függőlegesen  összeolvasva  egy  szót
kapunk. Mi ez a szó? (A '.' a betűk helyét jelzi).





                      *************
                    1 = . = . * . *
                  ****====*********
                2 * . = . = . *
              ********====*****
            3 * . * . = . =
  ********************=====
4 * . * . * . * . * . = . =
  ********************=====****
               5  * . = . = . *
              ********=====****
            6 * . * . = . =
              ********=====********
                7 * . = . = . * . *
              ********=====********
            8 * . * . = . = . * . *
          ************=====********
        9 * . * . * . = . = . *
          *********************

    1. Képernyőtörlés a HT-n.
    2. Ciklusszervező összetett utasítás része.
    3. Megjegyzés a programban.
    4. Megváltoztatja a véletlenszám-generátor kezdőértékét.
    5. Logikai NEM.
    6. Logikai ÉS.
    7. Feltétel nélküli vezérlésátadás  a  megadott  sorszámú
       utasításra.
    8. Hiba.
    9. Kiolt egy pontot a HT-n.

Megoldási idő: 3 perc
Értékelés:     3 pont


 13.11 *

TOTO feladat. A kérdésekre 3 válasz közül kell kiválasztani a
megfelelőt, és egy X-jelet kell beírni a megfelelő oszlopba.

***************************************
INév:                          Válasz I
I****************************I1 I2 IX I
I--I-------------------------I--I--I--I
I1.I Mi a ROM?               I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I2.I Mi a ciklusváltozó?     I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I3.I Mire szolgál az INPUT?  I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I4.I Mi a sztring?           I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I5.I Mit jelent az OR?       I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I6.I Mi a parancs?           I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I7.I Mit jelent a PRINT?(HT) I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I8.I Mi a szoftver?          I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I9.I Mi a programozás?       I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I10I Mit jelent az AND?      I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I11I Mi a kurzor?            I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I12I Mi az elágazás?         I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I13I Mi a ciklus?            I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I**I*************************I**I**I**I
I+1I Mit jelent a GOTO?      I  I  I  I
I--I-------------------------I--I--I--I
I*************************************I

A válaszok:

   1/1. Írható, olvasható memória.
     2. Csak írható memória.
     X. Csak olvasható memória.
   2/1. Azok a változók, amelyek a ciklus belsejében vannak.
     2. Az a változó, amely a FOR és a NEXT után szerepel.
     X. Olyan változó, amely értéke a ciklusban mindig 0.
   3/1. A gép billentyűzetén keresztül értéket vár.
     2. Adatelemeket olvas egy file-ból, amit  változóba  he-
        lyez.
     X. A gép billentyűzetén beírt egyetlen karaktert rendeli
        a megadott változóhoz.
   4/1. Az a változó, amelyben numerikus adatok szerepelnek.
     2. Az a változó, amelyben szöveges adatok szerepelnek.
     X. Az a változó, amelyben indexes adatok szerepelnek.
   5/1. Logikai ÉS művelet.
     2. Logikai kizáró VAGY művelet.
     X. Logikai VAGY művelet.
   6/1. Az az utasítás, amelyet sorszám nélkül írunk a gépbe.
     2. Az az utasítás, amelyet sorszámmal írunk a gépbe.
     X. Olyan BASIC szó, amelyet nem lehet utasításként beír-
        ni a gépbe.
   7/1. Nyomtatóra ír.
     2. Képernyőre ír.
     X. Lemezre ír adatokat.
   8/1. A számítógépes eszközök gyűjtőneve.
     2. Egy számítógép gyártó cég neve.
     X. Számítógépes programok.
   9/1. Amikor egy programot betöltünk a gépbe, és azzal  va-
        lamit csinálunk.
     2. Számítógépi program készítése.
     X. Programozás csak BASIC programnyelven lehetséges.
  10/1. A program végét jelzi.
     2. Logikai ÉS művelet.
     X. Logikai VAGY művelet.
  11/1. Az a kérdőjel, amit a gép a program futásakor kiír  a
        képernyőre.
     2. Az a jel, ami a következő nyomtatás helyét mutatja.
     X. A felfelé mutató nyíl a billentyűzeten
  12/1. Amikor a program végrehajtása 2  vagy  több  irányban
        folytatódik tovább.
     2. Amikor a program  végrehajtása  valamely  feltételtől
        függően 2 vagy több irány valamelyikében  folytatódik
        tovább.
     X. Amikor a program egy olyan részhez ér ahonnan valami-
        lyen okból nem folytatódik tovább.
  13/1. Olyan programrész, amelyet a főprogramból többször is
        meghívhatunk.
     2. Olyan programrész, amely  csak  valamely  feltételtől
        függően folytatódik tovább.
     X. Olyan programrész, amelyben a végrehajtandó  utasítá-
        sok meghatározott számban ismétlődnek.
  +1/1. Feltétlen vezérlésátadó utasítás.
     2. Feltételes vézérlésátadó utasítás.
     X. Többirányú elágazást hoz létre a programban.

Megoldási idő: 10 perc.
Értékelés:     10 pont.


 13.12 *

Rejtvényfa. Töltsük ki a vízszintes sorokat! Mi a középső sor
függőlegesen összeolvasva?.

                    ***
                    *K*
                    *V*
                    *A*
           1-------*...*
           2------*.....*
           3-----**.....**
           4------**...**
                    *J*
           5-------*...*
           6------*.....*
           7-----*.......*
           8----*..........*
           9-----**.....**
          10------**...**
                    *K*
                    *I*
                    ***ü

         1. SET betűi keverve, vagy napszak.
         2. Pontot elolt a HT-n.
         3. HT köszönése.
         4. Viszontlátásra (angolul).
         5. Törli a memóriát.
         6. Adatbevitel. (A 2. és 3. betű felcserélve!)
         7. Kezdősor (másképpen).
         8. Karakterek ábrázolására használt módszer,  amely-
            nél minden egyes  karaktert  mátrixszerűen  elhe-
            lyezhető pontok együttesével ábrázolunk.
         9. Rendszerparancs a HT-n.
        10. Bitben mérik, 16 és 64 bit között szokott változ-
            ni.

Megoldási idő: 4 perc.
Értékelés:     2 pont.


 13.13 *

Melyik a kakukktojás?.

                LET
                FOR
                INPUT
                SQR

Megoldási idő: 1 perc.
Értékelés:     1 pont.


 13.14 *

TOTO játék 10 kérdésben.

  -----------------------------------------------------
  I        Kérdések:                             tipp:I
  -----------------------------------------------------
  I                                              I    I
  I 1. Melyik a helyes utasítássor?              I    I
  I                                              I    I
  I      1. PRINT"sebaj"                         I    I
  I      2. PRINT'sebaj'  X. ?;sebaj                                                                                                                  
I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I 2. Adatbevitel programba kívülről:           I    I
  I                                              I    I
  I      1. INPUT                                I    I
  I      2. DATA          X. FOR                 I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I 3. Feltételes vezérlőutasítás:               I    I
  I                                              I    I
  I      1. GOTO                                 I    I
  I      2. IF            X. REM                 I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I 4. Melyik beviteli egység?                   I    I
  I                                              I    I
  I      1. Képernyő                             I    I
  I      2. Printer                              I    I
  I      X. Billentyűzet                         I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I

  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I 5. Szövegkezelő függvény:                    I    I
  I                                              I    I
  I      1. A$                                   I    I
  I      2. LEN            X. RND                I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I 6. Hanggenerátornál használt sor a HT-n.     I    I
  I                                              I    I
  I      1. OUT 31,0:OUT30,200                   I    I
  I      2. INPUT"Mi a hang kodja";X                                                                                                                   
I    I
  I      X. FOR U=1TOB*90:NEXTU                  I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I 7. Melyik utasítássor hibás?                 I    I
  I                                              I    I
  I      1. B$=MID$(A$,B$,1)                     I    I
  I      2. B$=MID$(A$,5,1)                      I    I
  I      3. B$=MID$(A$,C,1)                      I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I 8. Melyik sor hibás?                         I    I
  I                                              I    I
  I      1. 10 INPUTX                            I    I
  I      2. 20 Y=(2*X+3)/X-1)                    I    I
  I      X. 30 PRINT"Y=";Y                       I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I 9. Melyik párosítás rossz?                   I    I
  I                                              I    I
  I      1. FOR NEXT                             I    I
  I      2. GOTO RETURN                          I    I
  I      X. IF THEN                              I    I
  I                                              I    I
  I---------------------------------------------------I
  I                                              I    I
  I10. Mi a helyes megoldás?                     I    I
  I         10 BEKA=500:BEKE=300:?BEKA:?BEKE     I    I
  I    Mi lesz a változók tartalma?              I    I
  I                                              I    I
  I      1. 500,500  2. 500,300  X. 300,300      I    I
  I                                              I    I
  I----------------------------------------------------

Megoldási idő: 5 perc.
Értékelés:     10-ből ahány jó, annyi pont.


 13.15 *

Fejtsük meg a következő rejtvényt! A megfejtést a  függőleges
sorokat összeolvasva kapjuk meg. A pontok száma a betűk  szá-
mát jelzi.

                  ***
            1 . . *.* . .
                  * *
            2 . . *.* .
                  * *
              3 . *.* . . . . .
                  * *
            4 . . *.*
                  * *
            5 . . *.* . .
                  * *
          6 . . . *.*
                  * *
                7 *.* . . . . . .
                  * *
        8 . . . . *.* . . . . . .
                  * *
          9 . . . *.* .
                  * *
           10 . . *.* .
                  * *
         11 . . . *.* . . . . . .
                  * *
           12 . . *.* . .
                  * *
           13 . . *.* . . . . . . .
                  * *
           14 . . *.* . . . .
                  * *
     15 . . . . . *.*
                  * *
           16 . . *.* . .
                  * *
                  
17 . *.* .
                  * *
           18 . . *.* . . . . .
                  * *
                  
19 . *.* . . . . . . .
                  * *
 20 . . . . . . . *.* . .
                  * *
         21 . . . *.* . . .
                  * *
           22 . . *.* . . . .
                  ***

Kérdések:
   1. Könnyű programozási nyelv.
   2. 8 bit.
   3. Nyomtató.
   4. Központi egység.
   5. Számítógép méret.
   6. Utasítás, amely egy utasítássor módosítását  teszi  le-
      hetővé.
   7. Az operációs rendszer segédprogramjai.
   8. Nyelv értelmezője.
   9. Utasítás, amely nullázza a változókat, törli a szöveges
      változókat.
  10. Logikailag összetartozó adathalmaz.
  11. Számtan. Ide tartoznak az alapműveletek.
  12. Számítógép márka, de gyümölcs is lehet (angolul).
  13. A háttértárak is ezek közé tartoznak.
  14. Rajzgép.
  15. Logikai elvű programnyelv.
  16. Kvarcolást kedvelő memória!
  17. Ilyen memóriába kerülnek az általunk írt programok.
  18. Fordítóprogram.
  19. Az adatszerkesztésben  meghatározott  szerepet  betöltő
      karakter.
  20. A számítógép agya.
  21. Ilyen a számítógép számábrázolása.
  22. Utasítás, amely lehetővé teszi a DATA utasításban  levő
      adatok ismételt olvasását.

Megoldási idő: 8 perc.
Értékelés:     a megfejtés 15 pont, és ahány megfejtetlen sor
               marad, annyi pontot lehet levonni.


 13.16 *

Az alábbi képek alapján írjunk egy a számítástechnikával kap-
csolatos történetet! (A csapatonkénti két képet összefüggésbe
kell hozni egymással.)


Megoldási idő: 20 perc.
Értékelés:     2-3 tagból álló zsűri értékelheti.  A legszel-

               lemesebb történetekért 10 pont jár.


 13.17 *

Mi a helyes bekapcsolási sorrend?

Megoldási idő:  1 perc.
Értékelés:      1 pont.


 13.18 *

Mi a helyes kikapcsolási sorrend?

Megoldási idő:  1 perc.
Értékelés:      1 pont.


 13.19 *

Melyek azok a billentyűk, amelyek nem a helyükön vannak? Szá-
mítógép segítsége nélkül oldjuk meg!

Megoldási idő:  1 perc.
Értékelés:      1 pont.


 13.20 *

Milyen felirat hiányzik a billentyűkről (C64)? Számítógép se-
gítsége nélkül oldjuk meg!

Megoldási idő:  1 perc.
Értékelés:      1 pont.


 13.2 *

Milyen felirat hiányzik a billentyűkről (C64)? Számítógép se-
gítsége nélkül oldjuk meg!

Megoldási idő:  1 perc.
Értékelés:      1 pont.


 13.22 *

Van-e olyan csatlakozózsinór, amelyik nem  illik  a  helyére?
(C64.)

Megoldási idő:  1 perc.
Értékelés:      1 pont.


 13.23 *

Mi az a szó, amely feladatonként a szavakhoz illik?

    1. Állomány, bank, bevitel, feldolgozás, hordozó.
    2. Idő, mag, utasítás, változó.
    3. Lemez, nyelv, program.
    4. Keresés, kezelés, üzenet.
    5. Készlet, kód, lánc.
    6. Csomag, futás, lista, nyelv, sor.

Megoldási idő: 1 perc feladatonként.
Értékelés:     1 pont feladatonként.


 13.24 *

Az alábbi táblázat titkosírással készült. Fejtsük meg  C64-es
számítógép segítségével!

Megoldási idő: 15 perc
Értékelés:     aki a 15 percet felhasználja,  és jó a megfej-
               tése, annak 5 pont, aki kevesebb időt  használ
               fel, annak arányosan több pont jár.


 13.25 *

Ilyen szintű nyelv is van.

Megoldási idő: 2 perc
Értékelés:     2 pont


 13.26 **

Kirakós játék. Az elemeket addig kell rakosgatni egymás  mel-
lé, amíg megkapjuk, hogy mi volt a táblára írva!


Megoldási idő: 10 perc
Értékelés:      5 pont.


 13.27 *

Képrejtvények. Minden szó kapcsolatos a számítástechnikával.

Megoldási idő: 1 perc feladatonként.
Értékelés:     1 pont feladatonként.


 13.28 *

Rejtvény-piramis. A megfejtést a középső oszlop  adja,  amely
egy BASIC utasítás.

                                                                                                       
1. Szögfüggvény.
                                              
2. Után (angolul.)
                                              
3. A számítógép számára adott  közvetlen  utasí-
                tás.





 13.29 **


Keresztrejtvény.


Vízszintes:

    1. BASIC betűi keverve.
    7. Label (vég nélkül).
    9. Azonos betűk.
   11. Csináld.
   12. Blokk-köz, rés, hiány.
   13. ...kormány (vissza!)
   14. Bekapcsolás.
   16. Sorba-rendez fele!
   17. Fuss kiejtve.
   19. Programnyelv.


Függőleges:

    2. Integrált áramkör.
    3. Adatok tárolásának, alapegysége.
    4. AM.
    5. Ilyen programnyelv is van.
    6. Programnyelv.
    8. Programnyelv.
   10. Lokális hálózat.
   11. Operációs rendszer.
   15. A számítógép belső egysége.
   17. Logikai művelet (vissza!)
   18. NOT mássalhangzói.

Megfejtés: a függőleges 6, 8, és a vízszintes 19.

Megoldási idő: 30 perc.
Értékelés:     15 pont a teljesen kitöltött rejtvényért.


 13.30 **

Keresztrejtvény.

Vízszintes:

    1. Törölhető és újra programozható ROM.
    4. Folytasd. (Rövidítve.)
    7. Aritmetikai és logikai egység (vége).
    8. ...ERROR (definiálatlan sor HT gépen).
    9. Ne.
   11. Ez történik, ha a művelet végrehajtása során  egy  he-
       lyiértékkel nagyobb érték képződik.
   14. Digitális elektronikai alkatrész visszafelé.
   15. Billentyű leütésére várakozik (mássalhangzói).
   16. Joker-ként is funkcionál.
   17. Integrált áramkör.
   19. Ha.
   20. Ig.
   21. Csapda.
   22. ...számrendszer (vég nélkül).

Függőleges:

    1. Két vagy több lehetséges irány (vég nélkül).
    2. Utasítás, amely a tárban levő pufferterületről  1  re-
       kordot ír az állománytárba (vége kettőzve).
    3. Egy meghatározott adat tárbeli helyét tartalmazó  adat
       (eleje).
    5. Bekapcsol.
    6. Bekapcsol (fordítva).
   10. Logika (angolul vissza.)
   12. ESI
   13. 'Utolsóból lesz az első'.
   14. Katalógus (vég nélkül).
   17. Write.
   18. Számítógéppel segített tervezés (vég nélkül).

Megfejtés: a vízszintes 11, 16.

Megoldási idő: 30 perc.
Értékelés:     15 pont a teljesen kitöltött rejtvényért.


 13.31 **

Keresztrejtvény.

Vízszintes:
    1. Kódolt adatot visszaalakító eszköz.
    9. Számítógéppel segített tervezés.
   10. PD.
   12. Stack pointer.
   14. Különben.
   16. Csip (közepe!).
   17. Koszinusz.
   18. PRINT ...
   19. Rendszer parancs.
   20. Szám (fordítva).
   21. PAGE betű keverve.
   23. Rendszerváltozó C64-en.
   24. Vagy.
   25. Központi Egység.
   27. Betűk, számok, írásjelek együttes neve.

Függőleges:

    2. Hexadecimális 14,12
    3. KAE.
    4. Kötött formátumú programnyelvben a programírást  segí-
       tő papírlap (eleje nélkül!).
    6. Megnyit egy állományt (vég nélkül).
    7. Töltsd (gépi kódú mnemonik).
    8. Amerikai szabványos információcsere-kód.
   11. Program szövege a képernyőn.
   13. Veremkezelő utasítás.
   15. Verem.
   16. Rendszer parancs.
   21. Változó, amely hiba esetén a hibára utaló kódot  veszi
       fel értékül.
   22. GPT.
   24. 'Csecsemő számítógép mondja'.
   26. UE.

Megfejtés: a vízszintes 1, 27, és függőleges 8, 11.


 13.32 *

Keresztrejtvény.

Vízszintes:

    1. Rajzoló utasítás.
    5. Forgat.
    8. Be (kapcsolva).
    9. RL
   10. Elektromágnes,  amely  a  mágneses  adathordozón  lévő
       adatok olvasására, törlésére szolgál,(mássalhangzói).
   12. Nyomtatott ... köri (vissza)!

Függőleges:

    1. Programozható ROM.
    2. Hosszú.
    3. FOR-TO-NEXT-ben szerepel (vissza)!
    4. Sor-oszlop meghatározására szolgáló utasítás (vissza).
    6. Transfer mássalhangzói (NS nélkül)!
    7. Adatfeldolgozási tevékenység menetének leírása, illet-
       ve az ezt elvégző programrész (vég nélkül).
   11. Név (angolul), mássalhangzói.
   12. Mentés eleje!

Megfejtés: minden sor.


 13.33 *

LOGO rejtvény. Írjuk be függőlegesen a válaszokat, majd a kö-
zépső sor vízszintes összeolvasásával egy  LOGO  utasításszót
kapunk! Mi ez?

       1. Ismétlés.
       2. Balra.
       3. Felemeli a tollat.
       4. Javít.
       5. Középre.
       6. A rajzmezőt törli, és a teknőcöt középre teszi.
       7. Nyomtató.

Megoldási idő: 5 perc.
Értékelés:     5 pont.


 13.34 *

Mi a LOGO utasításszó?

Megoldási idő: 1 perc.
Értékelés:     1 pont.


 13.35 *

Mi a LOGO utasításszó?

Megoldási idő: 1 perc.
Értékelés:     1 pont.


 13.36 *

LOGO-rejtvény. Töltsük ki a hiányzó helyeket! A  pontok  egy-
egy betűnek felelnek meg.

    1. FO..A.. 50 R...T 50

    2. R...A. 360 ..OR..RD 1 R..HT 1.

    3. .E..A. 15 [.E.. 5]

    4. L..T 100 .O..A.D 10

    5.  T. NEGYZET
    
.E.E.. 4 [.O..AR. 50 .I.H. 90.
           .N.

Megoldási idő: feladatonként 1 perc.
Értékelés:     feladatonként 1 pont.


 13.37 **

FORTH rejtvény. Az ismert FORTH utasítások átlósan, visszafe-
lé, fel, le, jobbra, balra  lehetnek  elhelyezve.  Egy  betűt
többször is fel lehet használni. Megfejtésül a fel nem  hasz-
nált betűkből egy mondatot kell alkotni. Mi ez a  mondat?  Az
elhelyezett szavak a következők:

    ERASE         TIB        M/MOD
    CMOVE         2!         D+
    R>            C@         M*
    BLANKS        DMIN       2+
    DUMP          DMAX       2-
    ABS           0>         RP!
    MINUS         AND        .
    MOD           OR         D*
    FILL          NOT        1-
    SP@           XOR        U*



    ---------------------------

     S H E N R Y 0 O R X T H R

     N K M O O R > F A P R O G

     . A N D R E A M / M O D +

     R P ! A B S D A E V O M C

     V X F I L L M S R T O I §

     N O T ! K B A P M U D N M

     Y R E 2 I R C @ 1 J J U *

     E L F - E L E S - Z E S D

    ---------------------------

Megoldási idő: 20 perc.
Értékelés:     10 pont.


 13.38 *

Memóriajáték. Egy asztalon helyezzünk el 7 db számítástechni-
ka könyvet valamilyen logika szerint! (Például könyvek  színe
szerint, szerző szerint sorrendben, cím  szerint  sorrendben,
nagyság szerint sorrendben stb.) Egy-egy csapatból valamelyik
diák kimegy az asztalhoz, és megpróbálja őket megjegyezni.  2
perc után kimegy a teremből, majd valaki átrendezi  a  soren-
det. Ahány könyvet eltalál a játékos, annyi pontot kap a csa-
pata.


 13.39 **

Mi jut eszedbe? Egy-egy számítástechnikával kapcsoslatos szót
kap egy csapat, amelyet lehet húzni is. Beszéljék meg, és ír-
ják le a csapatok, hogy mi jut eszükbe a szóról! Erre kaphat-
nak 15-20 percet. A felkészülési idő után egy játékos elmond-
ja a szöveget. Minden megkezdett fél perc 1-1 pontot  jelent.
Természetesen csak az igaz szöveg jó,  és  felolvasás  közben
nem lehet hosszú szünetet tartani, mert különben az a  csapat
kiesik a játékból. A szavak lehetnek a következők:

           BABBAGE
           NEUMANN JÁNOS
           CHIP
           MIKROPROCESSZOR